Menu Lago Maggiore
Europa reisverslag dag 1 5

Logo Top Pagina NL 880x60

Deze keer een vakantie met veel minder kilometers dan de trip van vorig jaar naar Spanje en Portugal, dus de camper kon dit voorjaar het af met een normale APK-keuring. Het werd dit keer een tour van 4112 km en dat is aardig wat minder dan de 6811 km naar Spanje en Portugal van 2016. Dit keer door Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk weer Italië (uiteraard), San Marino en Oostenrijk. We konden wederom vaststellen dat onze camper heel betrouwbaar was en heel prettig reed.

Noot: Alle foto's in dit Reisverslag kunt door er op te klikken vergroot zien in een nieuw venster. Als u het venster weer dicht klikt bent u meteen weer terug in het reisverslag.

Zondag 30 april

Route: Drachten - Arnhem - Zevenaar - Duisburg (D) - Leverkussen - Bonn - Waldorf (380 km)

IMG 0000 9543f

Vanochtend zijn wij omstreeks 10:00 uur vertrokken voor onze Italië vakantie. Vrijdagmorgen de camper opgehaald vanuit onze stalling in Dronrijp en thuis meteen aan de stroom om de accu's vast helemaal op te laden. In de loop van vrijdag alle kleding en andere artikelen vast hun plekje gegeven en de gasflessen uit ons schuurtje gehaald (winteropslag) en daarna aangesloten en getest. Zaterdag de laatste boodschappen gedaan en daarna ook al vast de koelkast en de diepvries gevuld. Zo hoefden we zondagochtend alleen nog de laatste etenswaren en onze technische uitrusting, Laptop, tablets, fototoestellen, opladers, etc. in de camper te plaatsen.

IMG 0000 9548f IMG 0000 9551f

Via Arnhem rijden we omstreeks 11:45 uur bij Zevenaar Duitsland in en omstreeks 12:30 genieten we van een lekkere lunch en koffie bij de Rasstätte Hüxne West , nog voor Oberhausen aan de A3. Daarna vervolgen we via het Roergebied (Duisburg - Leverkussen - Bonn) onze reis richting het zuiden, waarbij we nog kort in de file hebben gestaan, maar dat viel verder gelukkig erg mee. We reizen ook (als het kan) op zondag door Duitsland omdat er dan bijna geen vrachtwagens rijden en je dus niet voortdurend hoeft in te halen en dat is op de 4-baans weggedeelten best wel link in Duitsland waar ze soms met 180 km/uur komen aanschieten.

IMG 0000 9555f IMG 0000 9564f

Ter hoogte van Heidelberg zijn wij in het stadje Waldorf op de plaatselijke camping (Camping Waldorf Astoria) gaan staan voor onze eerste nacht. We waren er om ongeveer 16:45 uur en konden na het plaatsen en aansluiten van de camper genieten van volop zon en een temperatuur van 20 graden. Zelfs om 19:00 uur was het nog volop zonneschijn en 19 graden. Dus nadat Karin ons warm eten had bereid, hebben we dat heerlijk buiten opgegeten. Een goed begin van de vakantie. Morgen weer verder door Zwitserland.

Maandag 1 mei

Route: Waldorf (D) - Karlsruhe - Baden-Baden - Frieburg im Breisgau - Bazel  (Z) - Luzern - Gotthard tunnel - Monvalle (I) (740 km)

Vandaag op dag 2 van de vakantie vroeg vertrokken omdat we nog niet zeker wisten waar we zouden eindigen vandaag. De planning was overnachten op de Sint Gotthardpas. We rijden via het Zwarte Woud en hebben er al ruim 420 km opzitten voor we om 13.10 uur bij Bazel Zwitserland binnen rijden. Onderweg veel lichte regen en er viel dus weinig te genieten van de vergezichten.

IMG 0000 9577 Compilatie IMG 0000 9605 compilatie

Zwitserland was in zijn geheel grauw, grijs en regenachtig. We hebben echt geen enkele berg gezien. Via Luzern en het Vier Woud Steden meer zijn we omstreeks 15:00 uur bij de Gotthard Raststätte terecht gekomen. Daar meenden we al te lezen dat alle passen waren afgesloten.

IMG 0000 9626 Compilatie IMG 0000 9637x

Na een half uur weer vertrokken en toen we een half uur later tegen 16:00 uur de Gotthardpas naderden bleek dit de waarheid. De voorspelling was ook al enkele dagen dat er tussen de 15-20 cm sneeuw zou liggen met temperaturen grotendeels onder nul. En dan kom je met onze 3,5 ton niet zover, zelfs niet met sneeuwkettingen (die we ook niet hebben - LOL)

IMG 0000 9638 Compilatie IMG 0000 9661x

Wij hadden dus gepland om naar boven te rijden en daar te overnachten en dan morgen door te rijden naar Italië. Nu dat zat er dus niet in, dus na onze stop over in de Gotthard Raststätte, de 17 km lange Gotthard tunnel maar genomen om aan de andere kant vast richting het Lago Maggiore te rijden, waar we anders pas morgen heen zouden rijden.

IMG 0000 9662a Compilatie IMG 0000 9669x

Ik had dit al ingepland door enkele dagen eerder dag 1 van de reis wat te verlengen, zodat we eventueel in 1x door konden gaan. Omstreeks 19:00 uur aangekomen op Camping Lido Monvalle en een mooi plekje direct aan het meer bemachtigd. Lekker in het restaurant een echte Pizza genuttigd met uitzichten over het Lago Maggiore.

IMG 0000 9671x IMG 0000 9685x

En daarna is de dag weer voorbij, vermoeiend rijden door het slechte weer, maar wel met een goed gevoel er dan nu al te zijn. na het eten nog een paar foto's van de laatste zonnestralen en later nog van het dorp aan de overzijde van het Lago Maggiore genomen.

Dinsdag 2 mei

Route: Monvalle (I) - Lago Maggiore - Sasso Moro - Monvalle (350 km)

IMG 0000 9693x IMG 0000 9696x

Vandaag dag 3 van onze Italië reis. De weersvoorspelling was dat het onbewolkt zou zijn van 7 tot 8 uur en daarna half bewolkt tot ongeveer 11 uur, waarna het geheel bewolkt zou worden met om 17 uur een bui. Nu dat kwam niet uit. Ik was wel voor de zekerheid al om een uur of 7 eruit om ff wat mooie foto's te maken.

IMG 0000 9698x IMG 0013x

Dat is dus gelukkig goed gelukt en ok kon wat mooie foto´s schieten. Prachtig hoe de bergen met besneeuwde toppen aan het Lago Maggiore in de opkomende zon werden geprojecteerd. Na de foto's nog maar even een uurtje in bed, en toen we eruit kwamen bleek echter de bewolking volledig afwezig te zijn en het zonnetje bleef schijnen. Vooral niet klagen ......

IMG 0000 9700x IMG 0054x

Omstreeks 09:30 uur maar weer wat mooie foto's gemaakt, nu van de dorpjes aan het Lago Maggiore en ook van een visser op het meer. De compilatiefoto laat zien, zonder zoom en met stappen tot 50x optische zoom. Je ziet meer dan met het blote oog.  Lekker koffie en ontbijt in de hete zon dus maar vast even onze lichamen aan de zon laten wennen. Daarna tussen de middag de fietsen uit de camper gehaald en klaar gemaakt voor vertrek.

IMG 0017 Compilatie IMG 0045x

Via een soort wandelpad langs het water dachten we naar het dorpje Monvalle te rijden, maar het bleek het gehucht Sasso Moro te zijn, met een kleine jachthaven. Sasso Moro is mooi aan het meer gelegen en klein, maar wel met heel veel steile hellingen. Ik moest ff wennen, dus had regelmatig de fiets aan de hand om lopend naar boven te gaan. Toen we besloten terug te gaan kwamen langs de "Trattopizza De Gio" waar we op een gloeiend heet terras elk een cappucino hebben genuttigd. Bij het afrekenen bleek de cappuccino € 1.10 te kosten. Brullen !!!De zon bleef volop schijnen tot 16:00 uur.

IMG 0059x IMG 0073x

Onze eerste dag werd dus een schitterende en warme dag. Zonnebaden en een fietstocht, heerlijk genieten dus. Omstreeks 18:15 is het buitje er dan, maar dat stelde helemaal niets voor en al vlot was het weer droog.

Woensdag 3 mei

Route:  Monvalle (I) - Monzeglio - Lizansa - Sesto Calende - Dormeletto (25 km)

IMG 0092x IMG 0093x

Rustig aan gedaan vanochtend. De weersvoorspellingen voor het Lago Maggiore zijn ronduit slecht voor de komende dagen. Het is dus niet heel zinvol om dan hier nog de geplande 2x3 dagen (op verschillende campings) te blijven. Onze volgende bestemming eindigt aan de Middellandse Zee maar wel met een ruime sightseeing bocht en dat is dus best een lange trip. Daarom gaan we vandaag dan maar vast helemaal naar het zuiden van het Lago Maggiore en verkassen we naar het plaatsje Dormelletto. Waardoor de trip naar de Middellandse Zee die we nu voor morgen gepland hebben een uurtje korter wordt.

IMG 0100x IMG 0105x

We nemen de route grotendeels langs het Lago Maggiore, maar ook door de vele dorpjes. Overal zien we bordjes met campings, hotels en appartementen. Zo nu en dan klimt de weg steil omhoog en het zijn zonder uitzondering smalle weggetjes totdat we bij Sesto Calende weer op een belangrijkere weg komen en het ook meteen weer veel drukker is op de weg. We steken via een oude brug de rivier de Ticino over die aansluit aan het Lago Maggiore. Na 25 km, met een reistijd van ruim 1 uur rijden we Dormelletto binnen.
IMG 0098x2

IMG 0097x IMG 0108x

In Dormelletto staan we nu op een schitterende camping genaamd Village Lago Maggiore met de neus tegen de heg en het Lagio Maggiore. Vandaag hebben we maar een paar buien gehad en dat viel dus best mee. We konden, nadat we geïnstalleerd waren, lekker een fietstochtje maken over en om de camping. Daarna hebben we nog een korte wandeling naar Bondi Beach (LOL) gemaakt. Dit is het strand(je) voor onze camping met zonneweide, restaurant en beachvolleybal veld. Gelukkig was het toen steeds droog en ook de temperatuur was goed en aangenaam. Morgen gaan we via de Ligurische Alpen (Frankrijk) richting de Middellandse Zee.