Menu Cinque Terre
Europa reisverslag dag 12

Logo Top Pagina NL 880x60

Noot: Alle foto's in dit Reisverslag kunt door er op te klikken vergroot zien in een nieuw venster.

Als u het venster weer dicht klikt bent u meteen weer terug in het reisverslag.

Donderdag 11 mei

Route: Camping Villagio dei Fiori (San Remo)  (0 km

IMG 1270x

IMG 1315x

Dag 12 met een bezoek aan de Cinque Terre door Jaap en Karin op hun Italië reis. Een hele bijzondere dag, vonden wij, met dank aan de weergoden die vanaf 12:00 bewolkt en later zelfs regen hadden voorspeld. Halverwege de middag was er wel bewolking MAAR de zon scheen er gewoon doorheen. Regen? Nee, niet gezien of gevoeld.

IMG 1323x

IMG 1330x

IMG 1349x

IMG 1439x

Vanochtend heel vlot uit bed en de 600 meter naar de boot gelopen. Een hop-on-hop-off ticket voor de Cinque Terre. We hadden het schema al bekeken en onze keuze(s) gemaakt. Het eerste plaatsje Monterosso, zouden we op de terugweg doen. Er staat een stevige bries en de boot steigert regelmatig.

IMG 1381x

IMG 1392x

IMG 1395x

IMG 1413x

We beginnen in het 2e plaatsje Vernazza. Van boord en het plaatsje Vernazza in en eerst een Cappuccino. Daarna het plaatsje ingewandeld, gedeeltelijk bekeken en een uurtje later weer aan boord.

IMG 1457x

IMG 1465x

IMG 1469x

IMG 1478x

We varen voorbij aan Corniglia waar de boten allang niet meer stoppen en de volgende plaats, die normaal wel wordt aangedaan, Manarola is vandaag geschrapt. Waarschijnlijk door de wilde zee.

IMG 1484x

IMG 1501x

We leggen aan in Riomaggiore en vanaf de boot is de schoonheid al te zien, Eerst een forse klim omhoog en daarna weer een stukje naar beneden naar het piepkleine haventje. Vandaar is er maar 1 manier om het haventje te verlaten. Via een trap omhoog en door een gangenstelsel met trappen omhoog. IMG 1508x

IMG 1532x

IMG 1536x

IMG 1541x

IMG 1543x

IMG 1554x

IMG 1563x

Bovengekomen sta je dan eindelijk echt in het dorpje en weer in de zon in een hoofdstraat die maar blijft stijgen. Het was weer voor een ijsco en die zijn eigenlijk overal in Italië super. Ook hier weer al wandelend, kijken en fotograferend een uurtje doorgebracht en dan weer terug naar het haventje en wachten op de volgende ferry. Die komt al vlot en we gaan weer aan boord. Bij het dorpje nog even rustig aan en daarna gaat het gas er weer op.

IMG 1585x

IMG 1583x

Op naar Porte Venere, voor ons de verste van de 5 dorpen van de Cinque Terre. Van afstand zie je al dat bij de haveningang een oud fort (Castelo Doria) en een oude kerk, de Chiesa de San Pedro boven op de rosten zijn gebouwd. Prachtig om vanaf het water te zien.

IMG 1611x

IMG 1612x

IMG 1620x

Na het ronden van de landtong waarop het kasteel en de kerk zijn gebouwd kom je in rustig water en komt de haven van Porte Venere in beeld. We leggen aan en gaan van boord. We hebben hier twee uren gepland waardoor we eerst al wandelend langs de waterkant een restaurantje uitzoeken om een lunch te gaan nuttigen. Bij de eerste worden we geweigerd, men gaat daar gewoon aan de siësta beginnen, aanbod of geen aanbod. Een eindje verder lukt het wel.

IMG 1628x

IMG 1631x

We hebben onze lunch genuttigd en die was nu eens aan de dure kant voor wat we kregen. Ja, je bent al snel verwend in Italië. Daarna zijn we langs de waterkant richting Kerk en kasteel gelopen. Het was een steile klim omhoog, dus ik besloot maar weer eens een ijsco te nemen en te wachten tot Karin weer terug zou komen.

IMG 1651x

IMG 1689xx

Karin is alleen maar naar de oude kerk gegaan en heeft die beklommen en heeft daar wat foto's gemaakt. Tijd voor een wandeling naar het kasteel was er niet meer. Jammer, maar stranden op het verste punt zou niet handig zijn.

IMG 1688x

IMG 1690x

IMG 1698x

IMG 1727x

Vervolgens moesten we opschieten om op tijd bij de ferry te zijn, die ons bijna helemaal terug, bij het eerste stadje Monterosso zou brengen. Daar konden we dan ons laatste uurtje doorbrengen.

IMG 1770x

IMG 1789x

In Monterosso weer van boord en ook hier nog een uurtje aan de wal geweest, waarna we de laatste boot terug namen naar ons vertrekpunt Levanto. Om 09:30 uur stonden we al bij het vertrekpunt en om 19:00 uur weer terug. 520 foto's gemaakt en het was een hele moeilijke keuze dit keer en daarom wat meer dan anders. We hebben een topdag beleefd in een geweldig mooie natuur / omgeving.

IMG 1776x

IMG 1783x

We genieten nog na op de camping in Levanto. Morgen gaan we vertrekken richting Toscane in en bezoeken daar eerst Pisa, weer heel wat anders. We hebben er zin in.