Menu San Remo
Europa reisverslag dag 7 10

Logo Top Pagina NL 880x60

Noot: Alle foto's in dit Reisverslag kunt door er op te klikken vergroot zien in een nieuw venster.

Als u het venster weer dicht klikt bent u meteen weer terug in het reisverslag.

Zaterdag 6 mei

Route: Camporosso (I)  - SS1 - Bordighera - Ospedaletti - San Remo  (12 km)

IMG 0664x  IMG 0671x

Eigenlijk op dag 7 een rustdag, maar wel met een korte rit van ongeveer 12 km van Camporosso naar San Remo. Camporosso was er als tussen station omdat we van daaruit een rechtstreekse treinverbinding met Monaco hadden. Nu in het mondaine San Remo, een badplaats met uitstraling, maar vandaag voor ons een rustdag na de lange dag gisteren in Monaco EN de voorspelde zware regenbuien vandaag.

IMG 0684x IMG 0677x

Nu die vielen mee, pas na 12:00 begon het wat te regenen en de buien waren niet erg zwaar. Prima weer voor een rustdag. De komende 4 dagen wordt +20 graden en zonnig met soms lichte bewolking voorspeld. Dus lekker hier aan de kust, want we staan op de buitenste rand van de camping (Villagio dei Fiori) op slechts 10 meter van de Middellandse Zee.

IMG 0687x IMG 0691x

Zondag 7 mei

Route: San Remo

Vanochtend op dag 8 van onze Italië reis, hebben Karin en ik vanuit San Remo een telefoontje gepleegd naar Sneek. Kleinzoon Justin werd vandaag 2 jaar en Pake en Karin moesten verstek laten gaan. We komen na de vakantie zeker langs met een cadeau voor de kleine man.

IMG 0724x IMG 0733 Compilatie

Prachtig weer vandaag, heerlijk. Voorspeld een 19-20 graden met een RealFeel van 24 graden. Dus regelmatig even naar binnen - uit de zon - want ons lichaam moet nog een beetje wennen. Dus zo nu en dan even er uit is gewoon verstandig, dat kan ook met de luifel uit, maar soms is het in de camper net even koeler.

IMG 0744x IMG 0740x

Pas in de namiddag zijn we op de fiets gestapt en naar San Remo zelf gegaan. Ongeveer 250 meter voorbij de camping konden we een speciaal fietspad op aangelegd op de voormalige spoorlijn langs de kust.  De bedoeling was om naast wat sightseeing het treinstation van San Remo te gaan zoeken. Na een leuke fietstocht van een 4 km kwamen we in het mondaine San Remo aan.

IMG 0772x IMG 0805x

Nu, na wat gezoek in de binnenstad het treinstation gevonden en even gevraagd en gekeken hoe laat de treinen morgen vertrekken richting het oosten. Want we gaan morgen fietsen vanuit Imperia naar San Remo via de kust. Uiteraard terug voor de wind ....  Morgen daarover meer. Vandaag verder dus weinig gedaan maar nog wel wat foto's gemaakt, o.a. boven van een serie van schepen die voor ons langs trokken, weliswaar op afstand, maar die ik vanuit mijn stoel kon vastleggen.IMG 0769x

Maandag 8 mei

Route: Camping Villagio dei Fiori -  San Remo - Trein - Imperia - San Lorenzo - San Remo Camping Villagio dei Fiori  (45 km - fiets)

IMG 0811x IMG 0818x

Daar was hij dan, dag 9 van onze reis. Gepland, een leuke fietstocht langs de kust op het traject van de voormalige spoorlijn langs de kust. De dag begint met bewolking maar dan toch tegen 11:30 komt de zon er steeds meer door en besluiten we de tocht van een 24 km te gaan maken.

IMG 0826x IMG 0839x

Goed naar Accu-Weather gekeken en vanwege de wind besloten eerst met de trein naar Imperia te gaan en dan voor de wind terug. We stappen omstreeks 12:30 uur op de fiets en rijden de bijna 5 km naar het station van San Remo. Lekker over de voormalige spoorlijn die omgetoverd is tot een mooi strak fietspad; een unicum in Italië waar de fietsers normaal op de "grote" weg moeten rijden.

IMG 0842x IMG 0848x

IMG 0874xNatuurlijk weer net (niet) treffen. Op het station aangekomen blijkt dat de trein pas over 45 minuten om 13:45 uur gaat vertrekken. Nu alvast de kaartjes gekocht en de fietsen gaan gratis mee (kan de NS nog wat van leren). Kaartje kost per persoon slechts € 3,60.

Op het station konden we net als op Schiphol met horizontale roltrappen naar het spoor, dat ondergronds diep in de berg lag. Daarna nog 2x met de fiets in de lift voor we bij het juiste perron stonden. Daarna op een andere fietser gelet die eruit zag alsof hij bekend was met alles. Toen de trein arriveerde die andere fietser gevolgd en we moesten nog snel over het perron fietsen (achter hem aan) om de juiste wagon voor de fietsen te vinden. Zonder hem was het niet gelukt.

IMG 0864x IMG 0863x

In Imperia aangekomen stappen we uit en fietsen naar de kust. Daar moet het fietspad zijn. Bij het havenkantoor vragen we ernaar en een vriendelijke dame verteld dat het fietspad pas in San Lorenzo begint .... aan de andere kant van de berg.

IMG 0881x IMG 0903 Compilatie

Nu we rijden langs de haven die er verder gezellig uitziet en op het moment dat we de haven achter ons laten is het meteen fors klimmen en voor ons voornamelijk lopen, want het is te steil om te fietsen, zelfs met 7 versnellingen. De eerste heuvel gaat nog en we nemen een short cut via een wandelpad onderlangs, waar we een ander stel al fietsend zien aankomen

IMG 0889x Karin IMG 0890 Compilatie

IMG 0914 CompilatieNa een km of 5 - 7 nemen we in een leuk restaurantje (met eigen beach) aan het water een cappuccino en zien dat we weer dat we een forse heuvel over moeten. Even Google Maps checken of er een andere optie is dan die berg ....

Nee dus, dus maar weer verder. Er is geen fietspad dus gedeeltelijk fietsend en gedeeltelijk (meestal) lopend maar weer omhoog. Als we dan eindelijk boven zijn volgt er een lange afdaling van vele kilometers naar beneden. Dat is genieten denk je, maar op een vouwfiets gaat het al snel te hard, dus je gaat voortdurend remmend naar beneden.

Onder aan die berg ligt San Lorenzo en het blijkt dat daar dan echt het beloofde fietspad te begint. Vanaf dat punt blijkt het nog 22,5 km te zijn .... pffft .... Dus "meekie-de-misteekie" in de voorbereiding, want ik dacht echt dat we een fietstocht van 24 km gingen doen.

Via een prachtige route rijden we over de voormalige spoorbaan richting San Remo met een aantal treintunnels. In een aantal lijkt het of je in druipsteengrotten terecht bent gekomen. Eén groot probleem komt er bij. De voorspelde oostelijke wind blijkt er niet te zijn. We hebben een straffe tegenwind en dat valt best tegen.

IMG 0925x IMG 0927x

Met steeds meer korte stops en vele bakjes cappuccino later (ik in combinatie met verkoelend ijs) komen we dan toch eindelijk weer in San Remo en daarna nog de laatste 4 km naar de camping. Het is inmiddels 19:45 uur dus we zijn ruim 7 uren onderweg geweest. Thuis eerst maar eens uitgerekend wat de afstand nu werkelijk was i.p.v. de gedachte 24 km. Nu dat bleek in totaal 40 km te zijn (5 km naar het station en 35 km terug) en dat op onze vouwfietsen. MAAR een schitterende dag gehad en die neemt niemand ons meer af.

IMG 0935x IMG 0945x

Dinsdag 9 mei

Route: Camping Villagio dei Fiori (San Remo)  (0 km

IMG 0958x IMG 0963x

Wij zijn aangeland op dag 10 van onze Italië reis en je had het kunnen raden. We hebben een rustdag ingelast na de inspanningen van gisteren met de lange fietstocht, want daar waren we well aan toe.

IMG 0964x IMG 0965x

Lekker uitgebreid aan de brunch (dus heerlijk uitgeslapen). Even wat foto's gemaakt van onze camping, tenminste het gedeelte aan de Middellandse Zee en wat foto's in ruste op deze stralende dag met hoge temperaturen.

IMG 0981x

IMG 0979x

Morgen een tocht langs de Cinque Terre die eindigt in Levanto aan de kust in het begin van de laars.