Menu Pisa
Europa reisverslag Dag 13

Logo Top Pagina NL 880x60

Noot: Alle foto's in dit Reisverslag kunt door er op te klikken vergroot zien in een nieuw venster.

Als u het venster weer dicht klikt bent u meteen weer terug in het reisverslag.

Vrijdag 12 mei

Route: Levante - La Spezia - Pisa (Campeggio Torre Pendente)  (110 km)

IMG 1815x

IMG 1817x

Vandaag op dag 13 van de Italië reis van Jaap en Karin zijn we verkast van Levanto in de Cinque Terre naar Pisa in Toscane. Lekker uitgeslapen vanochtend en omstreeks 11:45 pas vertrokken voor een rit van 110 km die volgens de TomTom 1 uur en 15 minuten zou duren (personen auto tijd) ook effe laten uitrekenen hoe lang de route zou zijn zonder Tolwegen. OK, 116 km, maar een geschatte reistijd van 3 uur en 14 minuten. Dus dan maar rechtstreeks en tol betalen.

IMG 1826x

IMG 1824x

Eerst nog even brood en water gekocht op de overdekte markt in Levanto en toen naar Pisa. Op het moment dat we van de tolweg afdraaiden kwamen we in een file terecht tot de afslag naar de camping. Om 13:30 uur komen we op de camping in Pisa aan en die ligt op 10 minuten lopen van het centrum.

IMG 1828x

IMG 1830 Compilatie

Even zoek op een plekje want de staanplaatsen zijn gras en lang niet allemaal goed vlak. Maar na een korte verkenning staat hij dan op zijn plaats. Alle plekken hebben de mogelijkheid om een soort zonnescherm over de plek te trekken. Kun je nagaan hoe warm het hier dus zomers kan worden. Stroom en afvalwater voorziening aangesloten en de camper achter op de extra steunen voor de stabiliteit en daarna een lekkere lunch gehad.

IMG 1836 Compilatie

IMG 1842a

Fietsen uit de camper en klaar gemaakt en dan op weg naar de Toren van Pisa, die moet je gezien hebben immers. Het is stralend weer, de verwachte onweersbui van 15:00 uur was al geschrapt door AccuWeather en de RealFeel zat richting 27 graden. Vlot waren we bij het Piazza dei Miracoli (Plein van de Wonderen). Daar was het me een partij druk .. .zoooooooo. Maar met de fiets aan de hand komen we er toch vlot doorheen.

IMG 1843x

IMG 1840x

Je ziet iedereen de bekende toeristen foto nemen van de toren DUS konden wij eigenlijk niet achterblijven en hebben wij dat ook maar even gedaan. Het Piazza dei Miracoli is indrukwekkender dan we gedacht hadden. Na nog wat foto's genomen te hebben besluiten we het plein en de drukte te gaan verlaten. Morgen gaan we voor zo ver mogelijk alles wel bekijken.

IMG 1849 Compilatie

IMG 1888 Compilatie

Dus we gaan lekker verder op de fiets door Pisa, ineens bijna zonder toeristen met dus alleen de inwoners met daaronder heel veel studenten. Wat een mooie en leuke stad. Ruim 1,5 uur door Pisa gezworven, weg van de toeristen attracties, waarbij we ook nog een stuk aan de buitenkant van de stadsmuren hebben gefietst en daarna via de Toren weer terug naar de camper. We staan op een heel mooie camping (Camping Village Torre Pendente Pisa) en morgen nemen we de Citytour waar we voor de camping zelfs kunnen opstappen en dan pakken we de rest van de bezienswaardigheden mee.

Zaterdag 13 mei

Route: Pisa (Campeggio Torre Pendente) - Centrum Pisa (0 km)

Dag 14 en we zijn nog steeds in Pisa en vandaag zouden we met de Citytour bus, maar die heeft geen halte meer bij de camping, dus gaan we te voet ..... hoewel, met de taxi naar het Piazza dei Miracoli, en dan vandaar verder met de voet. Zo blijft er meer energie over om van alles te gaan bekijken. Fietsen daar stallen is meestal fietsen verliezen. Er is redelijk wat bewolking maar de zon wint het meestal, dus weer een heerlijke dag..

IMG 1908x 16x9

De taxi komt al vlot bij de poort en rijdt ons in enkele minuten naar de ingang van het plein. We moeten het minimum tarief van € 6,45 betalen voor de rit en de chauffeur verontschuldigd zich ook nog hiervoor. We lopen het plein op en constateren dat het minder druk is dan een dag eerder. Nu, dat is mooi meegenomen.

IMG 1913 2026x

IMG 1914 Compilatie

IMG 1915 Compilatie

IMG 1942 Compilatie

Karin koopt kaarten voor bezichtiging, het zijn All-Inn kaarten. We gaan eerst naar de Battistero. Indrukwekkend van buiten, maar van binnen ... WOW .. .wat mooi. Karin is ook nog boven geweest en kon daar door een kijkgat de Cathedrale ook nog mooi fotograferen. Verder genoten en veel foto's gemaakt en daarnaast elk half uur gaat iemand van het personeel even galmen bij het doopvont en dat is qua geluidsweergave ook indrukwekkend.

IMG 1952x

IMG 1976 Compilatie

Daarna naar "iets" waarvan wij dachten, wat is daar en wat moeten we daar. Het is de Camposanto, We gaan naar binnen en zien o.a. prachtige wandschilderingen en Karin vond de badkuipen erg mooi, tot we er achter kwamen dat er verdacht veel met een deksel waren .. .oops .. .dus het waren doodskisten / sarcofagen. LOL

IMG 2013x

IMG 2006x

IMG 2017x

Gebruld toen we er achter kwamen. Ook de vloeren waren alleen maar grafstenen, erg indrukwekkend. Ook de tentoonstelling hoe alles gebouwd was met de oude boeken erbij. En in de kleine kapel heb ik even gepoogd het personeel in de Battistero na te doen. Lachen .....

IMG 2056x

IMG 2080x

Vervolgen in de rij voor de Cathedrale die pas na 12:00 uur open ging door een bruiloft. We waren bij de eerste 50 binnen maar Karin werd achterna gezeten door het personeel .. .ze moest haar schouders bedekken en kwam even later als een engeltje terug. Grappig ... het enige engeltje in de hele Cathedrale, dus de enige die blijkbaar erg zomers gekleed was. Foto's genomen en weer naar buiten.

IMG 2050 Compilatie

IMG 2111x

Daarna met behulp van een paar paarden alsnog en eindelijk de toren van Pisa rechtgetrokken (of is het foto-trucage). Tijd voor een cappuccino met uitzicht op een heel klein stukje toren van Pizza eh Pisa, na de cappuccino hebben we een pizza besteld en lekker in het zonnetje opgegeten. Daarna hebben we nog door het centrum gewandeld, waarbij één van de mooiste pleinen door een markt met allemaal kramen als kijkplezier geheel verloren ging.

IMG 2119 Compilatie

IMG 2150 Compilatie

Toch nog weer een beste wandeling gemaakt blijkbaar want we moesten nog een behoorlijk eind lopen in de hitte voor we weer bij de toten van Pisa waren waar we wisten dat de taxi's stonden. Dus lekker het laatste stuk wederom met de taxi. Weer een schitterende en indrukwekkende dag. Veel compilatiefoto's gemaakt om het mee te beleven.

Zondag 14 mei

Route: Pisa (Campeggio Torre Pendente)  (0 km)

Na de inspanningen van gisteren, hele dag op de been en veel wandelen, was er weer de behoefte om van een heerlijke rustdag te gaan genieten EN dat hebben we gedaan. Lekkere temperaturen met afwisselend volop zon en wat getemperd door lichte bewolking.

IMG 2168x

IMG 2169x

Karin was verder nogal rusteloos vanwege Feijenoord en nu kon ze het rechtstreeks via Internet blijven volgen. Lekker een varkenshaasje met peper roomsaus gegeten en morgen gaat de reis verder via o.a. Lucca naar Florence

Maandag 15 mei

Route: Pisa - Lucca - Florence  (120 km)

Vandaag dag 16 van onze Italië reis waarbij wij Pisa achter ons laten. Zelfs om 09:00 uur bij ons vertrek is het al lekker warm (vandaag 23 met RealFeel 27 graden). We betalen en rijden via het centrum van Pisa richting Lucca. We gaan vandaag het oude volledig ommuurde gedeelte van de stad Lucca bekijken, een stad die in de geschiedschrijving al in 218 voor Christus wordt genoemd. Lucca ligt zo'n 25 km ten noordoosten van Pisa en circa 80 km ten westen van de regiohoofdstad Florence. Via gezellige binnenwegen, zo lijkt het, maar er zijn geen andere, komen we in Lucca en brengt de TomTom ons op de juiste plaats.

IMG 2185 Compilatie

IMG 2220 2387x

Maar toch moeten we nog flink rijden voor een plekje en de camper wordt op een redelijke afstand geparkeerd op een officiële camperplaats dus daarna er maar op de fiets naar toe. Fietsen gestald en goed op slot en daarna lopend dit stuk geschiedenis in.

IMG 2221x

IMG 2260 Compilatie

IMG 2222 2210x

IMG 2235x

Heel mooi, sfeervol en gezellig allemaal. Wat opvalt in veel Italiaanse steden is dat men het verleden in ere houdt. Veel winkels zijn gevestigd in oude panden, maar het pand blijft in de oorspronkelijke vorm, alleen zijn er soms moderne winkelramen gebruikt. Een 2-tal compilatie foto's op deze pagina met het front van in totaal 10 winkels geeft daarvan een mooi voorbeeld. Na een cappuccino met uitzicht op de Kerk San Michele in Foro doorgelopen naar het beroemde Piazza Anfiteatro (Amfitheater), waar alle panden in één boog gebouwd zijn om een plein en bereikbaar zijn via 4 poorten.

IMG 2266x

IMG 2282x

IMG 2295x

IMG 2303x

Je waant je daardoor echt in een tijd heel lang geleden. Overal kerken en overal torens, vaak ook gewoon halverwege in een straat (niet op een plein of zo).

IMG 2305 Compilatie

IMG 2310 Compilatie

Ook hier een lekkere cappuccino op het plein gedronken en daarna voor mij mijn lekkere dagelijkse gelato (ijs dus). Daarna doorgelopen naar de toren van het Palazzo Guinigi, een toren gewoon midden in een smal straatje met bovenop bomen. Hier is Karin weer naar boven geklommen (compilatiefoto hier rechts boven) en heeft een aantal prachtige foto's van Lucca van boven gemaakt. .

IMG 2332x

IMG 2333x

IMG 2334x

IMG 2339x

Terug beneden nog een lekkere wandeling gemaakt via o.a. Duomo di San Martino en de Basiliek van San Frediano met een prachtige muurschildering en toen weer terug naar onze fietsen, die er gelukkig nog stonden en daarna naar de camper. Genoten van 4 uren Lucca en daarna verder met de camper naar Florence waar we nu op een camping staan op 5 km van de Ponte Vecchio.