Menu Florence
Europa reisverslag Dag 17

Logo Top Pagina NL 880x60

Noot: Alle foto's in dit Reisverslag kunt door er op te klikken vergroot zien in een nieuw venster.

Als u het venster weer dicht klikt bent u meteen weer terug in het reisverslag.

Dinsdag 16 mei

Route: Florence (camping Elite Club Vacanza Florence) - Florence centrum - Elite Club Vacanza Florence   (Fiets 14 km)

Dag 17 van onze reis is uiteraard weer een bijzondere. We gaan Florence bezoeken op de fiets. Vanochtend eerst rustig aan gedaan en omstreeks 12:30 uur op de fietsen. Meteen achter de camping gaat een fietspad richting Florence.

IMG 2405x

IMG 2410x

Maar de natuur verbergt nog meer schoons achter de camping, n.l. een stroomversnelling doordat via terrassen de rivier de Arno (ja daar was hij weer, we fietsten er ook al naast in Pisa) een aantal meters daalt en daarna nog een paar natuurlijke stroomversnellingen heeft. Er is zelfs een huis waar een watervalletje onder doorgaat, tenminste ze hebben er een terras boven. Heel bijzonder.

IMG 2423x

IMG 2451x

IMG 2456x

IMG 2460x

Daarna doorgefietst richting Florence. Op elke brug even van het uitzicht genoten en ja hoor, daar was hij dan, de beroemde Ponte Vecchio. Wat foto's genomen van de brug en de omgeving en er toen maar over heen.

IMG 2466 Compilatie

IMG 2507x

Lekker druk en na een korte stop halverwege aan de andere kant de rivier maar weer gevolgd en ook van die kant een aantal foto's gemaakt. De zon was net op het juiste moment aan het draaien.

IMG 2516 Compilatie

IMG 2530x

Daarna de binnenstad ingedoken, echt mooi. Al vlot vonden we de weg naar twee beroemde pleinen het Piazza San Giovanni en het Piazza Duomo die naast elkaar liggen en verbonden zijn. Veel moois te zien, het Baptisterium San Giovanni (doopkapel) en de kathedraal de Basillica of Santa Maria del Fiore met er naast de toren, de Campanile. Genoten van zoveel moois en toen de fietsen maar ergens achter een hekje goed vergrendeld. Kaartje gekocht en daarna eerst de Kathedraal maar in. Een enorme kathedraal (de op 3 na grootste van Europa) met er onder nog een tentoonstelling van hoe alles er uitzag met oude stenen muren die er inderdaad nog onder liggen.

IMG 2572 2547x IMG 2550x IMG 2554x

Daarna buiten gekomen was er weer een nieuwe uitdaging voor Karin: de toren, de Campanile, 85 meter hoog en 414 treden. Daar ging ze weer, een hele klim dit keer, maar boven gekomen ook nu weer de inspanningen dubbel en dwars waard. Ik ben niet mee gegaan want dat zou voor filevorming hebben gezorgd.

IMG 2573 2655x

IMG 2574x

IMG 2583x

IMG 2587 Compilatie

IMG 2589x

IMG 2606x

Toen Karin, moe maar opgetogen van de belevenis en de prachtige uitzichten weer terug was hebben we de doopkapel, het Baptisterium nog bekeken.

IMG 2613 2548x

IMG 2614x

IMG 2624x

IMG 2635 Compilatie

Nu daar viel ons de mond van open wat een schitterende plafonds (8-hoekig) met prachtige mozaïeken uit 13e en 14e eeuw met taferelen conform de Bijbel verhalen. Wij zeiden nog tegen elkaar: "We zien duidelijke Byzantijnse invloeden" ( LOL). De foto's (hierboven) zullen veel verduidelijken. Daarna nog verder Florence ingewandeld en genoten van de stad.

IMG 2658x

IMG 2701x

Vervolgens de fietsen weer gepakt en weer langs de rivier de Arno teruggereden. Na 6,5 uur waren we weer terug in de camper. Lekker buiten onder de luifel en even uit de zon waar we het grootste gedeelte van de dag in hadden doorgebracht. Voorwaar ... weer een prachtige dag met werkelijk schitterend weer .... omstreeks 27-28 graden.

Woensdag 17 mei

Route: Camping Elite Club Vacanza Florence   (Fiets 4 km)

IMG 2726 CompilatieNa de fietstocht en wandelingen van gisteren in het centrum van Florence kenmerkt dag 18 zich door rust en actie. Rust dat we niets gepland hebben om te bekijken en actie omdat we 2x de wasmachine zijn gaan vullen en op de fiets een "grote" voorraad boodschappen zijn gaan halen bij de Conad. Diverse levensmiddelen beginnen op te raken na 2,5 week, dus 2 fietstassen en 2 rug tassen helemaal gevuld op de terugweg.

Daarna lekker buiten gezeten met onze tablets en daarna, uiteraard ook buiten, lekker gegeten.

Vervolgens heeft Karin nog een korte wandeling gemaakt naar de rivier de Arno en bij het mooie huis met de "eigen" waterval tegen zonsondergang nog wat mooie foto's geschoten.

IMG 2763x

IMG 2784x

IMG 2776x

IMG 2780x

Het was een hele warme dag met RealFeel 30 graden en we zagen diverse buren afgepeigerd terug komen uit het centrum van Florence. Vanavond onze Australische buren, jongelui, die een jaar door Europa trekken, nog op visite gehad voor een pilsje en dat was heel gezellig. Ze reden in een oude Nederlandse camper, omdat ze hun Europareis in Nederland begonnen waren. Hun eerste bezoek was aan Giethoorn, maar dat was midden in de winter (LOL).
Morgen gaan we een bergdorpje bekijken en daarna door naar Siena.

Donderdag 18 mei

Route: Florence (camping Elite Club Vacanza Florence) - Florence - San Gimignano - Monteriggioni (camping Agriturismo il Sambuco)   (85 km)

IMG 2806xOp dag 19 van onze reis door Italië hebben we vanochtend Florence verlaten.

IMG 2809xOmdat we voor niet tolwegen kozen kwamen we nog langs een mooi uitzichtpunt hoog boven Florence waar Karin even uit de camper gesprongen is en nog wat mooie plaatjes heeft gemaakt.

IMG 2807x

IMG 2811x

Daarna nog een tijdje door Florence gereden met weer prachtige gebouwen en daarna lieten we dit bouwwerken wonder achter ons en gingen op weg naar San Gimignano het doel voor vandaag. Dit niet uit te spreken stadje (we hebben de uitspraak inmiddels wel onder de knie) ligt hoog in de heuvels en is een middeleeuws, ommuurd, stadje in de provincie Siena. De camper moest op een groot aantal kilometers van het dorpje op een speciale camperplaats gedropt worden. Daar kwam dan een pendelbus die je voor de ingang van het stadje afzette, dat was wel weer klasse.

IMG 2822 2972xUit Wikipedia: San Gimignano is bekend om zijn veertien torens die het silhouet van de stad domineren. Deze zijn tussen de 12e en 14e eeuw door rijke families opgetrokken. De torens deden dienst als woning en versterking, maar vooral als prestigeobject.

IMG 2823x

IMG 2826x

Tijdens de strijd tussen rivaliserende families, ofwel tussen aanhangers van enerzijds Welfen en anderzijds Ghibellijnen, verschanste men zich tussen de torens en vocht men daar hun vaak bloedige vetes uit. Op haar hoogtepunt had de stad 72 torens.

IMG 2834 Compilatie IMG 2882x IMG 2841 Compilatie

In de late middeleeuwen was deze stad erg welvarend omwille van diens ligging aan de pelgrimsroute naar Rome. Maar de pestepidemie van 1348 en later de omlegging van de pelgrimsroute betekenden de economische ondergang, maar wel met behoud van zijn middeleeuwse karakter.

IMG 2885 2876x

IMG 2886x

IMG 2889 Compilatie

IMG 2902x

In 1990 is het historische centrum van San Gimignano opgenomen in de lijst van wereld erfgoederen van UNESCO. San Gimignano is een van de best bewaarde middeleeuwse stadjes van Toscane en het is daardoor tevens een van de drukst bezochte.

IMG 2906x

IMG 2909x

IMG 2913x

IMG 2921x

Kijk dit had ik niet allemaal kunnen bedenken c.q. verwoorden maar duidelijk is wel dat we hier spreken van een juweeltje qua bouw en geschiedenis. De eerste foto's konden allemaal weg, er bleek op de 2 hoofdpleinen een markt met veel kraampjes te zijn.

IMG 2922x

IMG 2923x

IMG 2925x

IMG 2927x

Maar toen we ons bakje cappuccino namen zagen we dat men begon op te breken. Maar een beetje extra getreuzeld en gepauzeerd en toen waren de pleinen vrij en kon je pas echt genieten van de Middeleeuwen (met moderne mensen en auto's), maar dat is nu eenmaal niet anders. Op het plein hier, op de foto's, boven is een ijssalon waarvan de eigenaar diverse malen Wereldkampioen ijs bereiden is geweest. Het was er ook erg druk.

IMG 2940x

IMG 2946x

IMG 2957x

We hebben toen maar rustig de tijd genomen om het stadjes wederom door te lopen en alsnog de nu "veel mooiere" foto's te maken. Daarna terug naar de hoofdpoort en wachten op de pendelbus.

IMG 2950x

IMG 3010x

Met de bus weer naar de parking van onze camper en terug bij de camper zijn we richting Siena gereden, ons doel van morgen. We staan er nu in een dorpje vlakbij op een camping. De zon gaat onder met een mooie weerspiegeling en er is weer een dag voorbij.