Menu Siena
Europa reisverslag Dag 20

Logo Top Pagina NL 880x60

Noot: Alle foto's in dit Reisverslag kunt door er op te klikken vergroot zien in een nieuw venster.

Als u het venster weer dicht klikt bent u meteen weer terug in het reisverslag.

Vrijdag 19 mei

Route: Camping Villagio dei Fiori (San Remo)  (0 km

IMG 3022x

IMG 3024x

Vandaag dag 20 van onze de Italië reis en die was gepland in Siena. De beheerder van onze kleine camping bracht ons tegen een kleine vergoeding tot bij de toegangspoort en dat was super..

IMG 3050x

IMG 3035 Compilatie

Siena heeft een zeer goed behouden middeleeuwse stadsbeeld. Het werd gesticht als Etruskische nederzetting en een kleine Romeinse stad. Tegen de 5e eeuw werd het de zetel van een bisschop, maar pas vanaf de 12e eeuw, toen een autonome commune de eerdere aristocratische regering verving, begon het een stad van belang te worden. Wij dachten van weer een leuke stad, maar naast het mooie stadsbeeld met de smalle en steile straatjes waren vooral de kunstschatten in de gebouwen enorm indrukwekkend. Daarnaast was het tot nu toe de stad waar het meeste geklommen moest worden en ook echt steile beklimmingen en dus ook afdalingen. Na een stevige wandeling heuvel op kwamen we bij het eerste grote plein aan en hebben we kaarten gekocht voor de entree van diverse gebouwen.

IMG 3079x

IMG 3080x

IMG 3100 Compilatie

IMG 3092 Compilatie

De Cattedrale di Santa Maria Assunta. ook wel de Duomo die Siena genoemd, (foto's hierboven) was indrukwekkend van buiten maar ook zeker van binnen met heel veel kunst en kunstwerken. Op de galerij boven waren beelden met de hoofden van alle pausen van de Katholieke Kerk geplaatst. We zijn in 1 dag van kunst kannibaal tot kunstkenner geworden. Heel veel moois aan de wand maar ook op de vloeren en plafonds.

IMG 3122x

IMG 3126x

Ook de in de kathedraal gevestigde Libreria Piccolomini was indrukwekkend. Een bibliotheek met wandschilderingen en vlak er naast was het doopfont in een aparte vrij kleine ronde ruimte (foto's boven). wetende dat er nog een aparte Battistero (doopkapel) aan de achterzijde was.

IMG 3170 Compilatie

IMG 3169x

Daarna het Museo dell'Opera Metropolitana dell Duomo bekeken met prachtige en indrukwekkende beeldengalerijen die heel mooi waren verlicht, waardoor de sfeer van het geheel geweldig overkwam.

IMG 3157 Compilatie

IMG 3158x

Buiten gekomen heeft Karin zich weer onderscheiden door de Panorama dal Facciatone (rechtsboven) te beklimmen (131 nauwe treden) en van boven weer een aantal foto's van Siena te maken voor het verslag.

IMG 3182x

IMG 3188x

IMG 3191x

IMG 3193x

Vervolgens doorgelopen naar de Battistero, de doopkapel, deze bekeken en daarna de Cripta bezocht die onder de Kathedraal is gelegen. Ook heel indrukwekkend.

IMG 3218 Compilatie

IMG 3226 Compilatie

IMG 3240x

IMG 3241x

VIMG 3259xandaar naar het beroemde plein Piazza del Campo, een schelpvormig plein in het centrum van Siena. Het plein is aangelegd op de plek waar de 3 heuvels samenkomen waarop Siena ooit is gebouwd.

Daarnaast is het plein echt wereldberoemde omdat er jaarlijks een paardenrace plaatsvindt. Deze race, de Palio (Palio delle contrade) is een paardenrace die twee keer per jaar plaatsvindt, op 2 juli en 16 augustus.

De Palio is zo belangrijk, dat een Italiaans spreekwoord luidt: "Chi dice Siena, dice Palio.", "Wie Siena zegt, zegt Palio".

Het wordt gebruikt als twee zaken zo onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden, dat men het ene niet zonder het andere kan noemen. Het is een belangrijk evenement voor de stad.

Toonaangevend bouwwerk op het plein is het Piazza del Campo. Een van de meest elegante gotisch paleizen van Toscane (in 1297-1310 gebouwd),

IMG 3260x

IMG 3262x

IMG 3266x

IMG 3273x

Vandaar was het tijd om terug te gaan naar ons vertrekpunt omdat onze "taxi" ons daar weer op zou pikken. Teruglopend nemen we onderweg een andere weg en komen ook langs het klooster. Ook verder zien we nog mooie doorkijkjes op de oude gebouwen van Siena.

IMG 3285 Compilatie

IMG 3300x

IMG 3301x

IMG 3302x

IMG 3304x

IMG 3305x

Terug uit de oude stad wachten we een kleine 10 minuten op ons vervoer en daarna lekker vlot en gemakkelijk weer terug naar de camping. Een mooie, maar wederom vermoeiende dag.

Zaterdag 20 mei

Route: Camping Villagio dei Fiori (San Remo)  (0 km

Dag 21 van onze reis. Vertrokken uit Siena officieel naar San Marino, echter de voorspellingen voor San Marino voor vandaag waren niet goed, dus we hebben een tussenstop ingelast waardoor we dan morgen met 1 dag "vertraging" in San Marino gaan aankomen.

IMG 3328x

IMG 3339x

We gaan dan San Marino bezoeken als het daar wel weer 19 graden met RealFeel 22 graden gaat worden. We zijn nu op de Camping La Chiocciola in Capannole bij Bucine. Een luxe camping met 3 zwembaden en verder mooie staanplaatsen. Hier is het vandaag mooi weer gebleven en zo konden we even een dagje uitrusten van de vermoeienissen van de tocht door Siena gisteren.

IMG 3340x

IMG 3365x

We hebben elk afzonderlijk de camping (ik) en naaste omgeving (Karin) een beetje verkend en daarvan zijn, gelukkig, nog een paar foto's van overgebleven. Morgen door naar San Marino.