Menu San Marino
Europa reisverslag Dag 22

Logo Top Pagina NL 880x60

Noot: Alle foto's in dit Reisverslag kunt door er op te klikken vergroot zien in een nieuw venster.

Als u het venster weer dicht klikt bent u meteen weer terug in het reisverslag.

Zondag 21 mei

Route: Capannolo – Arezzo – Sansepolco – Sarsina – Novafeltria – Villanova - San Marino (165 km)

IMG 3387x Compilatie

IMG 3396x

Vanochtend mooi op tijd vertrokken vanuit onze "tussencamping" in Capanolle naar San Marino. Een rit van 165 km waarvoor we in Nederland ongeveer 1 uur en 20 minuten nodig hebben. In Italië ongeveer 2 uur en 25 minuten, tenminste met een gewone auto, met een camper al snel 3 uur en 15 minuten. Maar onderweg getankt, onderweg een grote supermarkt bezocht en ook nog eens een cappuccino stop, dan wordt het al veel meer dan de berekende reistijd. Na wat binnen weggetjes van slechte kwaliteit pakken we bij Arezzo weer de 4-baans weg mee. De maximum snelheid is vandaag op alle wegen hooguit 90 km per uur. Bij Sansepolcro blijkt een zwaar ongeluk te zijn gebeurt (op de andere weghelft) waarbij een auto in lichterlaaie staat. Net als wij er langs rijden en ik een foto maak ontploft er nog weer iets. .... oops ....

IMG 3401x

Bij Sarsina draaien we van de 4-baans weg af, omdat ik de echte avonturen route wilde nemen. Hij werd door TomTom aangegeven met stukken onverharde weg onder het mom van "Weet U dat wel zeker". Nu, toen we de afslag namen en meteen fors begonnen te klimmen gaf de TomTom aan, nog 38 km en verwachte tijdsduur 1 uur en 15 minuten. Zowaar, kruipen dus. We kijken een keer achterom en beseffen hoe hoog we onderhand al rijden in die korte tijd.

IMG 3412x

IMG 3427x

Maar jongens wat mooi, Een weggetje van 1,5 auto breed met veel kapotte stukken, heel veel klimmen en dalen, maar eigenlijk voortdurend op grote hoogte, soms op een rif met aan beide kanten een dal dat een 250 tot 400 meter lager lag. Het was kruipen en genieten.

IMG 3434x

IMG 3450x

De laatste 15 km was weer normale weg. Omstreeks 14:15 uur pas op de camping en ik was als chauffeur redelijk uitgeteld. We hebben een mooi plekje gevonden op de camping Centro Vacanze San Marin. Toen ook nog bleek dat de laatste bus vanuit San Marino al omstreeks 17:45 uur zou vertrekken had een bezoek aan San Marino dus vandaag geen zin meer. Op afstand maar even wat foto's genomen van de Adriatische kust (vlakbij) en een 2-tal gebouwen boven in San Marino.

IMG 3452x

IMG 3454x

IMG 3457x

IMG 3463x

Vanochtend behoorlijk bewolkt, maar sinds we in San Marino zijn is de lucht weer helemaal blauw, loopt de temperatuur heel snel op en zijn we dus maar lekker in de stralende en hete zon gaan zitten. Buskaartjes gekocht voor morgen en lekker buiten in de zon de door Karin bereide maaltijd opgegeten.

Maandag 22 mei

Route:  San Marino (Camping Centro Vacanze San Marin) - San Marino (stad) - San Marino (Camping Centro Vacanze San Marin)  (Bus 15 km)

IMG 3470x

IMG 3473x

Inmiddels aangekomen op dag 23 van onze Italië reis en vandaag staat dan dus een bezoek aan de dwergstaat San Marino op de rol. Dus voor San Marino weer een vinkje ✔, van daar zijn we dan ook geweest. De bus ging omstreeks 10:10 uur vanaf de camping en scheurde ons de heuvels op naar het stadje San Marino zelf. Steeds hoger ging het totdat we bij een toegangspoort naar de stad werden afgezet. Daar stond een in felle kleding gestoken agent het oversteken te regelen.

IMG 3475x

IMG 3481x

IMG 3488x

IMG 3491x

Naar binnen en ja hoor, meteen alleen maar klimmen. Via leuke pleintjes komen we steeds hoger, totdat we boven ons Toren 1 zien verschijnen. Er zijn 3 torens in San Marino op de berg Monte Titano die in het wapen van San Marino zijn opgenomen. Toren 1, La Guaita werd in de 11e eeuw gebouwd, Toren 2 La Cesta werd in de 13e eeuw gebouwd en Toren 3 Il Montale die in de 14e eeuw werd gebouwd.

IMG 3498x

IMG 3519x

IMG 3524x

IMG 3528x

Het is, zelfs vanaf het moment dat we hem zien, nog een hele klim naar toren 1. We bekijken hem van buiten en gaan eerst door, buitenom naar Toren 2. Halverwege een terras op en aan een grande cappuccino. Het tafeltje staat tegen het hek, boven een enorme afgrond. Karin zit niet echt op haar gemak.

IMG 3533x

IMG 3537 20170522 113023x

Daarna door naar Toren 2 en na wederom een stevige klim toch maar een toegangskaart gekocht, die met behulp van een kortingskaart, gekregen op de camping, i.p.v. € 10,50 nog maar € 7,50 pp kostte. Mooie korting dus.

IMG 3544x

IMG 3567x

IMG 3568 3565x

IMG 3577x

In toren 2 was ook nog een wapenmuseum met wapens uit de Middeleeuwen dat we bekeken hebben. En verder van de uitzichten genoten en Toren 3, die niet open is voor bezichtiging maar even van afstand op de foto gezet.

IMG 3584x

IMG 3603 20170522 122228x

IMG 3604x

IMG 3609x

Daarna terug naar Toren 1 en nu halverwege van een lekkere lunch genoten. Wat ik vergeet te zeggen is dat je op elke plek waar je loopt geconfronteerd wordt met de schitterende vergezichten van de valleien en dorpen onder de berg Monte Titano die 749 meter hoog is. Binnen enkele kilometers is de Adriatische Zee bij Rimini die uiteraard op zeeniveau, dus 0 meter ligt.

IMG 3610 3606x

IMG 3611x

IMG 3613x 16x9

IMG 3649 20170522 135336 001x

IMG 3650x

Na de lunch dus terug naar Toren 1 en die ook bekeken van binnen en beklommen. Er is daar ook een kleine kapel. Toren 1 is behoorlijk groter dan Toren 2.

IMG 3661x

IMG 3670 Compilatie

Hierna aan de afdaling begonnen. Het was stevig omhoog en dan is naar beneden ook pittig voor knieën en voeten. Tijdens de afdaling werd we nog geconfronteerd met een 5-tal "Guards of the Council" die met een ceremonie bezig waren want het gebouw waar ze binnen gingen was vandaag van bezichtiging uitgesloten.

IMG 3676x

IMG 3677 Compilatie

Hierna weer terug afgedaald naar de Toegangspoort waar we ook binnen gekomen waren. Na een 15 minuten kwam onze bus weer opdagen en via een andere route (de bus is tevens stadsdienst) werden we weer afgeleverd op de camping. Moe en met stramme spieren, meer geklommen (achteraf) dan we van te voren gedacht hadden. Rechte stukken waren er alleen op de pleintjes.

IMG 3701xSamengevat San Marino -> DOEN. De uitzichten zijn geweldig. Net iets te heiig voor mooie foto's van de kustlijn maar het heuvelachtige landschap onder je vergoed dat zonder een enkel probleem. Morgen een korte rit richting Adriatische kust.

dinsdag 23 mei

Route: San Marino (Camping Centro Vacanze San Marin) - Rimini - Savignano Mare (camping Villaggio Rubicone)   (45 km)

Dag 24 is weer een semi rustdag geworden in onze Italië reis. Vanochtend de boel bij elkaar gepakt in San Marino en afgedaald naar de kust. Bij Rimini komen we aan de kust en na wat draaien komen we op de strand boulevard. Gezellige bedoeling, nu nog lekker rustig, maar komende zomer waarschijnlijk uitpuilend van de mensen. Bijna elke Beach tent heeft zijn eigen beachvolleybal velden erbij.

IMG 3711x 16x9

Bij de Marina van Rimini de kust vaarwel gezegd en via de autoweg naar het noorden, naar Savignano Mare, waar we voor deze middag en de nacht de camping Villaggio Rubicone hebben uitgezocht. Het is een 5-sterren camping (ADAC award "Best Camping 2016") en dat is duidelijk te merken. Mooie plaatsen en echt alles wat je op een vakantie adres tot je beschikking zou willen hebben.

IMG 3716x

IMG 3724x

Het heeft een eigen privé strand met voor iedereen gratis parasols, en een deel waar ligbedden liggen die je kunt huren, Er is een Beach-kiosk met terras en een compleet restaurant. Er is bewaking voor bij het zwemmen en een veilig baad- en zwemgedeelte is volledig afgebakend met rotsblokken. En het strand is een echt mooi zandstrand,
De camping zelf heeft een super supermarkt (de eerste keer dat we koffiemelk tegenkwamen) en verder zwembaden, tennisbanen, voetbalvelden, boogschietbaan, speeltuin, midgetgolf, volleybalveld, basketbalveld, etc.
Daarnaast is het sanitair ook erg mooi en functioneel.
Enfin, de camper neergezet, bakje koffie gedronken en naar het strand gewandeld. Mooi dus, dus besloten een paar stoelen te halen, badkleding aan en mee en naar het strand. Aan de waterkant genoten van de verkoelende zeewind bij een temperatuur van 25 graden met RealFeel 29 graden. Onze baadschoentjes aan en Karin meteen wandelen door de zee. Later ook lekker gezwommen.

IMG 3797x

IMG 3783x

IMG 3764 Compilatie

IMG 3745 Compilatie

Al met al een heerlijke middag aan het strand en vervolgens boodschappen gedaan op het park en een fietstocht om alles te bekijken, Daarna gegeten bij de camper en toen nogmaals naar het strand voor de zonsondergang.

IMG 3810 Compilatie

IMG 3818x

Toen nog tot 21:30 uur buiten gezeten bij een temperatuur van toen nog 24 graden. Morgen gaan we richting Gardameer, maar dit was een super tussenstop.