Menu Limone sul Garda
Europa reisverslag Dag 27 31

Logo Top Pagina NL 880x60

Noot: Alle foto's in dit Reisverslag kunt door er op te klikken vergroot zien in een nieuw venster.

Als u het venster weer dicht klikt bent u meteen weer terug in het reisverslag.

Zaterdag 27 mei

Route: Limone sul Garda (Camping Park Garda) - Limone sul Garda (stad) - Limone sul Garda (Camping Park Garda) (fiets 10 km)

IMG 4504xWe zijn al weer op dag 28 van onze reis door Italië en we zijn vanmorgen wakker geworden op camping Park Garda in Limone sul Garda waar we op 1,5 meter van het Gardameer staan. Zelfs Karin voelde haar benen van de "Alpen"-tocht van gisteren op de Monte Baldo zodat we weer eens rustig aan zijn begonnen. De afsluitende 5-6 dagen aan het Gardameer waren ook zo bedoeld. Omstreeks koffietijd brak de zon volledig door en de RealFeel temperatuur ging naar de 33 graden. Fijn ook dat iedereen in Nederland ook een mooi weekend hebben. Gisteren toen bij ons de stoppen steeds doorsloegen als we koffie wilden zetten kreeg ik bij ons mini-restaurant, op 50 meter afstand, moeiteloos 2 bakken cappuccino mee. Vanochtend bracht de buurman als verassing voor Karin een verse bak koffie die hij met een pruttel potje had gemaakt. Wel een heel leuk gebaar wat wel weer precies bij de gezelligheid van een camping hoort.

Na koffie en verlaat ontbijt op de fiets naar het stadje dat op een 500-700 meter ligt, maar dat alleen via een forse klim vanaf de camping is te bereiken en met deze temperatuur stond ik al gauw op apegapen. Eenmaal in het stadje was dat vrijwel onmiddellijk voorbij. Wat een gezelligheid op die mooie boulevard met veel verzorgde winkels en restaurantjes. Overal ook bloeiende bloemen..

IMG 4307x

IMG 4312x

Na de eerste boulevard kwamen we via een smal straatje op een klein pleintje met een leuke fontein waar we een lekkere cappuccino hebben genuttigd op 40 cm van het water. We konden genieten van de rust en het uitzicht aan het water.

IMG 4362x

IMG 4361x

IMG 4365x

IMG 4366x

Daarna kwamen we weer via een smal straatje bij een piepklein haventje. Schattig om te zien en te beleven. Zelfs 2 van de vele rondvaartbedrijven leggen daar aan voor tochtjes over het Gardameer. Het was er een drukte van jewelste. Maar wel gezellig. Omdat de straatjes zo smal zijn hebben ze een goede bebording aangebracht, zoals op onderstaande foto..

IMG 4335x

IMG 4370 4373x

IMG 4371x

IMG 4372 Compilatie

Daarna klimmend en dalend de rest van het stadje bekeken en weer eindigend met een hele forse klim naar de weg. De weg gaat volledig boven het stadje langs en op 1 van de foto's is te zien hoe hoog dat is ......

IMG 4346x

IMG 4397x

IMG 4399x

IMG 4400x

Terug op de camping lekker een verse ijsco gehaald bij ons mini-restaurant en daarna lekker buiten gegeten en vervolgens genoten van ons uitzicht tot het volledig donker was en we konden constateren dat alle lichtjes in het stadje aan de overkant  (Malcesine) weer waren aangegaan. Morgen nog een lekkere rustige dag hier.

IMG 4558 4286x 16x9

Zondag 28 mei

Route: Limone sul Garda (Camping Park Garda)  (0 km)

Vandaag dag 29 van onze reis. Een lekkere rustdag, genietend van ons plekje. Vanochtend om 06:45 uur de opgaande zon nog even meegepakt en het was toen al volop zon en warm..

IMG 4481x

IMG 4494x

Daarna lekker nog even erin gegaan en later vanochtend dan nog eens echt opgestaan en uiteraard weer foto's van het meer en één van de ferry's.

IMG 4496x

IMG 4499x

Na de koffie ging Karin even brood halen bij het supermarktje op de camping en daarna lekker buiten ontbeten, of was het al lunchtijd ... Hieronder wat foto's o.a. hoe elke 15-20 minuten het meer opeens extra golven creëert.

IMG 4515 Compilatie

IMG 4505 Compilatie

Daarna richting het strandje gewandeld dat we vanuit onze plek kunnen zien. Het was er gezellig met zonnebaders, maar het was mij wat te warm in de felle zon. Dus t.h.v. het beachvolleybal veld, waar iedere volleyballer wel wil spelen, ben ik teruggegaan en is Karin in haar eentje verder gegaan en nog een vrij lange wandeling gemaakt.

IMG 4518x

IMG 4520x

IMG 4535x

IMG 4536x

Maandag 29 mei

Route: Limone sul Garda - Brennerpas - Insbruck - fernpas - Stutgart - Karlsruhe - Bensheim  (700 km)

Vandaag dag 30 van onze Italië reis en inderdaad het getal 30 past er qua temperaturen goed bij. Vanochtend in een grote hitte wakker geworden en buiten ontbijt gehad en daarna om 09:15 uur klaar om te rijden en toen bleek het internet er op de camping uit te liggen. Dus eerst naar het stadje gereden om te pinnen, waardoor de thuisreis de eerste 20 minuten vertraging opliep.

IMG 4642x

IMG 4651x

Daarna op de noordoostelijke kant van het Gardameer de regio verlaten met nog prachtige uitzichten over het Gardameer. Tijdens de klim stonden we al lekker in een file, dus de hellingproef kwaliteiten kwamen weer van pas. De eerste 25-30 km voor je bij de snelweg komt is het veel klimmen en dalen door een schitterende natuur. Nog een paar honderd kilometer voor we Oostenrijk binnenreden. Overal werd aan de weg gewerkt en we verloren veel tijd.

IMG 4656x

IMG 4683x

Bij de Brenner moet je tol betalen en dat was een heerlijke chaotische file, het schoot voor geen meter op en we waren zo weer 25 minuten kwijt.

IMG 4685x

IMG 4690x

IMG 4699x

IMG 4714x

Daarna rijden we weer langs de prachtige, iets meer glooiende Alpen in Oostenrijk. Mooi groen en levendig.

IMG 4717x

IMG 4718x

IMG 4729x

Voor Innsbruck nog 2 files wegens wegwerkzaamheden en toen binnendoor via de Fernpass (1210 meter) waarna we dan eindelijk Zuid Duitsland inreden. Een prachtige bergachtige route die je langs de Zugspitze brengt. De Zugspitze is met 2962 meter hoogte de hoogste berg van Duitsland en ligt in Zuid-Beieren, op de grens tussen Duitsland en Oostenrijk.

IMG 4743x

IMG 4749x

IMG 4762x

IMG 4764x

Via Stuttgart en Karlsruhe zitten we net boven Mannheim in Bensheim op een camperplaats voor 1 nacht. De reis was 700 km en daar stond ruim 8 uur rijden voor, maar met een camper sowieso langer en met onze files en oponthoud hebben we er vandaag bijna 11 uren over gedaan. We hebben dat niet als last ervaren want de natuur onderweg was overdonderend mooi. We genoten er met volle teugen van. Ons grootste probleem was 30, en dan 30 plus, want de temperaturen waren vandaag heel ernstig hoog. Onderweg al gewoon echte temperaturen van 30 - 33 graden. Zelfs in Bruxel, enkele km's voor ons eindpunt was de echte temperatuur 36 graden. Toen we omstreeks 21:00 uur in ons stoelen voor de camper zaten was het nog 29 graden. Karin heeft in geen jaren zo gezweet. Zulke temperaturen zijn een aanslag op je lijf en met de vele reisuren van vandaag gaan we er nu in. Morgen de laatste 525 km waar we tussen de 6,5 - 7 uren over gaan doen, incl. stops.

Dinsdag 30 mei

Route: Bensheim - Bonn - Duisburg - Zevenaar - Arnhem - Zwolle - Drachten  (522 km)

De afsluitende dag 31 van onze Italië reis 2017. Vandaag wakker geworden in Bensheim tussen Heidelberg en Darmstadt. Lekker koffie gedronken in de buitenlucht. De zon zat nog wat in de bewolking en wij waren al gelukkig met een iets lagere temperatuur. Na de koffie alles vlot bij elkaar gepakt en om 09:15 uur in de camper. Om 09:30 uur weer terug op de autobaan voor de resterende 522 km naar huis. Het werd al vlot weer erg warm..

IMG 4794x

IMG 4802x

Na een 2 uren tanken en koffie en daarna het stuur overgegeven aan Karin die een 1,5 uur reed, waarna we het resterende gedeelte verdeeld hebben in kortere rijtijden. In het Ruhrgebied een stevige regenbui en daarna, los van wat druppen, bij Wolvega een lekkere bui. We reden om 15:50 uur een zwaarbewolkt Drachten binnen. We hebben in totaal 4112 km afgelegd en onze camper was weer een vertrouwde kameraad op de weg. Meteen alles uit de camper en de eerste wassen zijn inmiddels al weer gedraaid.

Resumé
We hebben 31 dagen genoten, Italië was boven verwachting. De oude steden waren heel mooi, hoewel er na de stadsbezoeken aan Monaco, San Remo, Pisa, Florence, Siena, Lucca, San Gimignano en San Marino wel van een zekere verzadiging gesproken kan worden. Niet tegen dat waren het bijzondere stadsbezoeken. Daarnaast de stadjes Lazise en Limone sul Garda ook nog bekeken. Cultuur te over. En dan niet te vergeten de boottocht langs de Cinque Terre. Die mag echt niemand overslaan.

Ook de natuur vonden we overweldigend. Aan het Lago Maggiora, de Ligurische Alpen, de 45 km fietstocht langs de Bloemen Riviera, de rit via de bergrug naar San Marino en het prachtige noordelijke deel van het Gardameer, waar we de laatste 3 dagen genietend hebben doorgebracht.

Prettig vonden we dat de afstanden in Italië steeds goed te overzien zijn. Steden als Pisa, Florence, Siena en Lucca liggen allemaal binnen 1,5 uur rijden van elkaar.
Ook genoten van alle opmerkingen en "Facebook likes" van allen die ons volgden en de tips die we van diverse vrienden onderweg mochten ontvangen. Daarvoor willen we jullie ook bedanken. Tot een volgende reis ......