RV 04 Mnt Maunganui2 300x180
Dag 4
18 november 2003

Van Mount Maunganui
via Okere Falls
naar Rotorua

Logo Top Pagina NL 880x60

RV 04 Mnt Maunganui 640x245

RV 04 Ontbijt 300x225De volgende ochtend was ik vroeg wakker en heb in mijn eentje vast het strand en de oceaan, waar we ongeveer 100 meter vanaf stonden, even verkend. Daarna ontbijten we buiten aan de campingtafel en stoeltjes (die ik los en extra bij de camper gehuurd heb) in een stralende zon. Na het ontbijt met Sonja wederom naar het strand. Sonja moest en zou in de aldaar helder blauwe oceaan zwemmen en ik heb dat maar even op de video vastgelegd. Vervolgens vertrekken we weer richting Mnt. Maunganui om bij mooi weer de Boulevard langs het strand nog even te bezoeken. We maken een strandwandeling en genieten van het schitterende witte en schone strand. (Dit kun je vanachter je pc bekijken met een bedienbare webcam: Webcam Mnt. Maunganui, denk hierbij aan het feit dat er 12 uur tijdsverschil is). We besluiten om diezelfde middag nog door te rijden richting Rotorua en die middag nog een aantal activiteiten in dat gebied te gaan doen. RV 04 Maunganui3 300x225We hadden wel gepland om 1 extra dag aan het strand bij te komen van de reis, maar het Holiday Park waar we die nacht hadden geslapen viel in het niet bij het door ons geplande plekje onder aan Mount Maunganui. Sonja gaat voor het eerst even een klein stukje achter het stuur en komt ook tot de conclusie dat links rijden echt wennen is.

De weg naar Rotorua laat ons voor het eerst, aangezien ik onderhand al wat ervaring heb met het links rijden, genieten van de mooie views onderweg. Onderweg moeten we langs twee aangegeven watervallen komen, maar alleen die van de Okere Falls valt ons op. RV 04 Okere2 300x225We stoppen daar en zien een aantal mensen die zich met zeer kleine kano’s zo van de kant af in het water laten vallen (toch gauw 3 meter naar beneden). We zien ze in de verte vertrekken en rijden vervolgens de weg naar de Okere Falls die op een aantal honderden meters van de weg af ligt. Daar zien we, na een kleine wandeling, dat zich een prachtige omgeving voor onze ogen ontrolt. De vele kleuren groen bij de waterval en later bij de uitloop maken ons stil.
Bij de waterval worden we verrast met de komst van de twee kleine kano’s die inmiddels, blijkbaar, een heel parcours hebben afgelegd (14 stroomversnellingen en 3 watervallen) en zich nu de 7 meter vrije val van het laatste gedeelte van de Okere Falls niet laten ontzeggen.

RV 04 Tutea Falls 300xNa een oponthoud van ongeveer een ¾ kwartier vervolgen wij onze weg richting Lake Rotorua, dat we binnen een kwartier bereiken. Nog even stoppen bij een winkel langs de weg voor wat brood, melk en water en we nemen vlak voor Rotorua zelf, de afslag bij Lynmore voor het bekijken van het Green en Blue Lake en Te Wairoa (the Buried Village). RV 04 Buried Village 300x225Tussen het Blue Lake en het Green Lake is een uitzichtpunt waar je goed de verschillende kleuren van de beide meren kunt zien. Wij nemen, achteraf helaas, geen tijd om eerst foto’s te maken want we twijfelen over de sluitingstijd van het “Begraven dorp”. We blijken gelijk te hebben en kunnen nog net een wandeling van ongeveer ¾ kwartier maken voordat alles dicht gaat. Het dorp, dat door een lavastroom is bedolven (net zoals Pompeï) valt eigenlijk tegen. RV 04 Blue lake 300x225De vele vissen (Trout) die stroomopwaarts de smalle beekjes opzwemmen zijn eigenlijk leuker om te zien. Voor ons was het hoogtepunt van de Buried Village de waterval die zich hier bevindt. Je kunt er echt dichtbij komen en dat vergoed toch weer veel. Terug in de auto gaan we op naar de Blue en Green Lake, maar daar aangekomen blijkt het Green Lake inmiddels ook een Blue Lake te zijn geworden. De zonnestand is hier debet aan, dus als u hiervan wilt genieten zult u waarschijnlijk een tijdstip tussen 10.30 en 15.00 uur moeten kiezen. Gelukkig hebben we eerder die middag toch het effect van de kleuren nog meegekregen.

RV 04 Holiday Park 300xDe omgeving blijft onveranderlijk mooi en we gaan op weg naar Rotorua. Volgens opgave van Jason’s is er een Holiday Park aan het meer en we vinden al vrij vlot het Cosy Cottage International Holiday Park. Wij zetten de camper neer en gaan via een binnenpad even naar het Lake Rotorua kijken. Overal stoom en geborrel langs het pad naar het meer. We zitten dus echt in een thermaal gebied. Bij terugkeer op de camping besluiten we om de “Natural Thermal Pools”, de gratis warme thermale baden van de camping, maar eens te proberen. En inderdaad het is een bijzondere ervaring. Vergelijkbaar met een bubbelbad – zonder bubbels – maar doordat het alleen maar puur natuur is en erg heet komt het toch even anders over. Als we het bad verlaten, op weg naar de camper, wordt ik opeens aangesproken: “ Hé, werk jij niet bij de Politie Friesland?”. Het blijkt collega Albert Wagenar te zijn die een paar maanden onbetaald verlof heeft genomen en die met vrouw Karla en zoon Mark, na 4 weken Australie nu in Nieuw Zeeland is neergestreken. RV 04 Wagenar 300x225Er staan slechts 15 á 20 campers op het Holiday Park en dan kom je zomaar een collega tegen. Knap van hem dat hij mij zo herkende met alleen een zwembroek aan. We drinken bij hun even gezellig een glaasje en Karla gaat de reeds door mij gemaakte foto’s alvast even op een CD branden, zodat we deze voor de zekerheid alvast dubbel hebben. Je moet er immers niet aan denken dat je de foto’s van zo’n reis zult kwijt raken. Omdat we nog moeten eten en dat zouden we middels een pizzeria in Rotorua doen, moesten we in verhouding vlot opstappen, omdat we bang waren dat de restaurants dicht gaan en we dus niets meer te eten konden krijgen.

Door het stadspark van Rotorua, waar overal vulkanische activiteit is en hele gedeelten met lint - ter waarschuwing - zijn afgezet, naar het centrum gelopen, waar we al vrij vlot een pizzeria vonden waar we lekker gegeten hebben. Na afloop was het al 22.30 uur en liepen we weer terug naar ons Holiday Park.