RV 06 Ferry 300x180
Dag 6
20 november 2003

Van Taupo naar Wellington
met ferry via de Marlborough
Sounds naar Picton (Zuideiland)

Logo Top Pagina NL 880x60

RV 06 Mount Ruapehu 640x245

Rustig aan gedaan vanmorgen, ik had berekend dat we, als we ongeveer 70 km/uur zouden rijden, om ongeveer 13.00 uur in Wellington zouden kunnen zijn, zodat we onze plannen voor die middag, waarop we de ferry van 17.30 uur naar het Zuideiland zouden nemen, nog mooi konden uitvoeren. RV 06 HukaFalls 300xWe wilden namelijk met de Cable Car omhoog en eventueel nog het Underwaterworld gaan bekijken dat ook bij de haven van Wellington is gesitueerd. We vertrekken met enigszins bewolkt weer, dat is dus treffen, want dat rijdt best wel prettig.

We gaan eerst naar de Huka Falls, de prachtige watervallen een kilometer of 4 voor Taupo aan de hoofdweg van Rotarua naar Taupo, waar we gisteren geen tijd voor hadden vanwege de boottocht. Het is een prachtig en machtig geweld om de Waikato rivier door een nauwe rotsspleet te zien gaan en dan met donderend geraas een 13 meter omlaag te zien storten. Jammer dat we de zon er op dat moment niet bij hebben. De foto's zouden dan een keer zo mooi geweest zijn. Indrukwekkend is het wel. Daarna vlot terug naar de camper want we moeten op weg naar Wellington.

RV 06 Tongariro 300xHet eerste half uur, langs Lake Taupo met mooie vergezichten gaat prima en voortvarend, maar zogauw we het Lake Taupo achter ons gelaten hebben gaat het mis. We rijden op Highway number 1 en dan verwacht je dat je lekker op kunt schieten, maar de weg gaat nu langs de boorden van het Tongariro National Park en we worden voortdurend geconfronteerd met haarspeldbochten en de daarbij behorende bordjes met de aangegeven veilige snelheid. RV 06 LOTR 225xDe meeste bordjes zijn voorzien van kilometrages van 15 km tot 30 km per uur, en als je ook maar 5 km sneller door zo’n bocht gaat, tenminste met onze camper, dan heb je al het gevoel dat je op drie wielen door de bocht gaat. We schieten voor geen meter op en zijn blij dat we zo’n ruime marge hebben genomen voor het vertrek met de ferry. Daarnaast is men ook nog overal met de weg bezig waardoor we vaak moeten wachten op verkeer van de andere kant omdat er maar 1 rijstrook beschikbaar is. Dat gebeurt niet met verkeerslichten maar gewoon met een vriendelijke Nieuw Zeelander die een bordje omhoog houdt en altijd vriendelijk blijft. We zijn blij op een gegeven moment op een soort hoogvlakte uit te komen waar we opeens een lange rechte weg voor ons zien (en Mount Tongaririo - zie foto). Het leed is geleden en waarschijnlijk heeft het ons in totaal 1 uur extra gekost. Op het laatste gedeelte naar beneden, zo’n beetje vanaf Palmerston North, begint het echt druk te worden op de weg. We gaan nu in een lange file richting Wellington.

RV 06 Wellington 300xIn Wellington aangekomen pakken we - gelukkig - wel de goede afslag en oriënteren we ons even op de juiste afslag voor de ferry. We rijden vervolgens door en beginnen te zoeken om het vertrekpunt van de Cable Car. Nu dat konden we wel schudden. Nergens ook maar iets te vinden, terwijl als we al cruisend door Wellington reden hem wel regelmatig zagen. RV 06 Wellington2 300xOp een gegeven moment de Camper maar geparkeerd en lopend op zoek. We vinden hem tussen een aantal winkels in een steegje. Het bordje dat er naar verwijst is slecht
30 cm groot, dus vandaar dat niemand zoiets vinden kan. We kopen een kaartje en stijgen met de cable Car naar het uitzichtspunt. Boven aangekomen ervaren we waarom Auckland The City Of Sails wordt genoemd en Wellington The City of Winds. Tjee, wat een wind, je moet je bijna vasthouden, maar het uitzicht is wel mooi over de baai van de Wellington Harbour. Helaas is het nog steeds grotendeels bewolkt waardoor de genomen foto’s toch iets tegenvallen.
Door het oponthoud bij het Tongariro National Park valt ons bezoek aan Underwater World in het water en besluiten we nog maar een paar winkeltjes te bezoeken. Eindelijk vind ik daar in een boekhandel de door mij begeerde ”New Zealand Travellers Road Atlas” en kan het door mij van Maurice geleende exemplaar terug in de koffer.
RV 06 Ferry 300xWe zijn op tijd in de Harbour - 1 uur voor vertrek - en wachten daar tot we aan boord van de ferry kunnen. Ik heb alles al vanuit Nederland via het internet geboekt en betaald. De overtocht kost voor Camper en 2 personen NZ$ 280,00 (De Nieuw Zeelandse Dollard is vergelijkbaar met onze oude gulden). Terwijl ik op 7 meter hoogte de Camper de boot oprijdt, rijden er onder mij diverse volgeladen treinen een lager gelegen dek op.

RV 06 Ferry 225xDe boot is de Interislander, de Arahura, die er 3 uren over doet om aan de andere kant in Picton aan te leggen. Je vaart eerst een 30 minuten binnen de baai van Wellington, waarna je 1,5 uur op de oceaan vaart (Cook Street), het laatste uur vaar je in de Marlborough Sounds, eigenlijk al binnen de boorden van het Zuideiland.

We vertrekken en blijven boven 7 hoog op het dek staan en laten Wellington en Wellington Harbour op ons inwerken. Na een half uur gaan we buitengaats en gaat de boot door de straffe wind helemaal scheef hangen. RV 06 Ferry2 300xDe wind komt over duizenden kilometers oceaan aanwaaien en zorgt ervoor dat deze hoge boot scheef blijft hangen. Op 7 hoog waait het buiswater nog over het dek. We moeten voortdurend in de luwte staan. Na een kwartier buitengaats zien we in de verte het Zuid Eiland al opdoemen. Niet omdat het zo dichtbij ligt, maar doordat de kust daar uit vulkanische bergketens bestaat en deze vrij hoog zijn. Na 1,5 uur buitengaats varen we de uitlopers van de Marlborough Sounds binnen en net zoals het in een door mij van te voren gelezen boek werd voorspeld knapte het weer op en kwam de zon door. RV 06 Picton3 300xDeze lichtte de Marlborough Sounds prachtig op, waardoor dit gedeelte van de vaart een prachtige ervaring was.
Omstreeks 20.15 zien we Picton in de schemering opdagen. Het aanmeren duurt voor je gevoel behoorlijk lang, maar na een kwartier zijn we dan toch van boord en kunnen we gaan zoeken naar ons Holiday Park. Ook dit had ik al van te voren vanuit Nederland via het internet geboekt, omdat ik niet in het donker geconfronteerd wilde worden met volgeboekte Holiday Parks. Het Blue Anchor Top 10 Holiday Park werd vlot gevonden en we krijgen een plaatsje toegewezen. We wandelen nog even het plaatsje in, maar het is inmiddels 21.30 uur en eigenlijk is alles al dicht, dus ook de geplande stop bij het Internetcafe kunnen we wel vergeten. We wandelen terug naar het Holiday Park en zoeken vlot ons nest op want morgen wacht alweer de volgende tocht.