RV 08 Abel tasman 300x180
Dag 8
22 november 2003

Van Marahau Beach (Abel Tasman
National Park) richting
Greymouth (Westkust Zuideiland)

Logo Top Pagina NL 880x60

RV 08 Torrent Bay 640x245

RV 08 AbelTasman1 300x
We vertrekken vroeg vanaf het Holiday Park naar het nabij gelegen verzamelpunt voor de Cruise & Walk die we geboekt hebben bij Wilson’s Experiences. Het is licht bewolkt, maar de zon komt er al regelmatig door. We hebben gekozen voor vertrek om 09.00 uur, omdat we die middag nog een eind de Oostkust willen afzakken richting Franz Josef Glacier.
We worden op het verzamelpunt opgewacht door een tractor-chauffeur met kar erachter die onze namen op een briefje heeft staan en met ons tweeën als enige passagiers vertrekt naar het haventje. Daar komt al vlot een kleine rondvaartboot richting kust, die een meter of twee honderd van de kust voor anker gaat en waarvan zich een kleine speedboot losmaakt. We stappen aan boord en stappen vervolgens over op de rondvaartboot. Er zitten maar een man of 10 op en we varen langs de prachtige kust van het Abel Tasman National Park.
RV 08 AbelTasman2 300xNa een klein half uur varen worden we in Torrent Bay met de speedboot aan de kant gezet en iemand wijst aan welke kant we op moeten. De boot vertrekt en daar staan we op een paradijselijk strandje in het Abel Tasman National Park. We lopen de aangegeven richting op en kunnen meteen onze borst nat maken. Via allerlei haarspeldbochten worden we aan het klimmen gezet. Na een 10 minuten klimmen worden we echter beloond met een schitterend uitzicht op Torrent Bay waar we even eerder zijn gedropt. RV 08 Torrent Bay 225xDe volgende 2,5 uur lopen, klimmen en dalen we voortdurend over kleine en smalle paadjes. Vaak niet breder dan 75 cm dus tegemoet komende wandelaars kunnen ons niet altijd passeren. Nu zijn we onderweg misschien 15 mensen tegengekomen die de andere richting opgingen, echt niet meer, dus problemen hebben we hiermee niet gehad.
RV 08 AbelTasman3 300xHet is een prachtige wandeling waarbij we halverwege de Falls River oversteken via de Swing Bridge. Je mag hier slechts met 5 personen tegelijk op en hij swingt echt. De views vanaf de bridge van het groen langs de Falls River zijn erg mooi en we leggen dat op foto en video vast. Tegen het einde van de tocht beginnen mijn knieën te protesteren tegen het voortdurende dalen wat we op een gegeven moment moeten doen. We krijgen even rust als we besluiten naar Sandfly Bay, een prachtig klein strandje aan een inham, af te dalen, waar we even van onze lunch genieten. Terug op de track komen we vlot bij Bark Bay aan, waar we weer door de boot opgepikt zullen worden. Het is een prachtig zandstrand, waar je echter wel voortdurend een centimeter of 15-20 in weg zakt. Dus zwaar lopen. We hebben nog even tijd en besluiten maar even een duik in de baai te nemen. Ook ik ga er nu aan geloven en kan in ieder geval thuis vertellen dat ik in de Oceaan gezwommen heb.
RV 08 AbelTasman4 300xPrecies op tijd verschijnen er twee boten. De kleine waar wij vanochtend mee gekomen zijn pikt mensen op die nog verder het park ingaan en wij gaan met de grote boot weer terug richting Marahau Beach. Na 45 minuten varen worden we weer met de tractor met kar afgehaald en nu komt dat goed uit, want het is inmiddels eb en de tractor komt ons dus nu gewoon een 200 meter vanaf de kust oppikken. Terug in de camper is het snel de boel bijelkaar pakken want we hebben de volgend ochtend een Helihike op de Franz Josef gletsjer geboekt en moeten nog een behoorlijk eind rijden.
RV 08 AbelTasman5 300xWe nemen vanaf Motueka de Old Highway 61 die bij Kohatu weer op de Highway 6 stuit. Het is een prachtige tocht, maar we schieten niet op. Het is nogal heuvelachtig en onze gemiddelde snelheid is niet hoog. Net onder Westport komen we bij de wetkust aan en rijden richting de Pancake Rocks bij Punakaiki. We zijn hier tegen het duister worden en de foto’s willen niet echt meer lukken. De befaamde blowholes, waarbij op vol vloed het water vele meters de lucht ingespoten wordt, werken op dit moment nog niet. We zouden nog twee uren moeten wachten voordat dit natuurverschijnsel zich gaat voordoen, maar dan is het al volledig donker en valt er dus vast weinig te zien.
RV 08 EnRoute3 300xWe besluiten maar door te rijden om nog zover mogelijk zuidwaarts te komen. Terug op de weg constateren we dat de kustweg bij voortduring middels haarspeldbochten om de kust rotspartijen heen draait. We schieten dus niet echt op en op een gegeven moment rijden we dus in het donker over deze wegen. We besluiten maar bij het eerste het beste Holiday Park te gaan stoppen om te overnachten en dan de te weinig gemaakte kilometers de volgende ochtend maar, door vroeg op te staan en eerder te starten, te compenseren. Het wordt het Rapahoe Beach Motor Camp dat bij Rapahoe langs de kustweg ligt. Het is er al donker en bij een oude caravan vinden we een oude dame die daar blijkbaar woont en alles regelt. In het donker zet ik de camper neer en sluit de stroom aan. We hebben een lange dag gemaakt en zijn moe. Toch moet de wekker gezet worden om morgenochtend de 20 km die we te weinig hebben afgelegd te compenseren.