RV 10 Zuideiland 300x180
Dag 10
24 november 2003

Van Franz Josef naar Makarora
Mount Aspiring National Park
(Westkust Zuideiland)

Logo Top Pagina NL 880x60

RV 10 Mnt Cook Area 640x245

RV 10 Fox Glacier2 300x

We hadden besloten om maar niet te vroeg te vertrekken. De kans dat er geen wind zou zijn, noodzakelijk voor Lake Matheson, bekend om zijn spiegelend meer, was niet groot, dus om daarvoor nu omstreeks 08.00 uur bij het meer te zijn lokte ons dan ook niet aan. Het is prachtig weer en zonnig als we vertrekken.

Op elk Holiday Park is het elke ochtend druk met vertrekkende campers, immers bijna iedereen trekt op die wijze door het land. Op de laatste kruising in Franz Josef zien we nog het bordje “Last fuel for 120 km’s” en besluiten om de tank toch nog maar even vol te gooien.

RV 10 Bruce Bay 300x

Na een korte rit komen we bij de parkeerplaats van Lake Matheson, waar bleek dat je naar het uitzichtspunt voor het spiegelen nog een wandeling van ongeveer 45 minuten zou moeten maken. Dat leek ons beide niet een juist begin van de dag, na de vermoeienissen van de klimtocht de vorige dag en we rijden daarom maar weer richting de hoofdweg. Halverwege zien we diverse prachtige views op de bergen en constateren dat je hier vandaan de Fox Glacier tussen de bergen ziet liggen en ook Mount Cook blijkt zichtbaar. RV 10 EnRoute 300xFlink wat foto’s genomen en toen maar weer verder richting Fox Glacier. De weg naar het uitzichtpunt die we op voorhand gekozen hadden was volgens het bordje verboden voor campers, dus we hebben aan de andere kant van de rivier maar de weg richting gletsjer genomen. Al vlot ging de weg over in een onverharde weg en we rijden moeizaam naar de voet van de gletsjer. We moeten de camper al op een 1-2 km voor de voet van de gletsjer kwijt en genieten even van het uitzicht op de gletsjer en de omgeving, want overal komen watervalletjes van de berghellingen afzetten. We besluiten om maar niet dat hele eind naar de gletsjer te gaan lopen en toch maar vast weer verder te gaan.

RV 10 Knights Point 300xVanaf hier komen we weinig auto’s meer tegen, we rijden hoofdzakelijk over verlaten wegen, waardoor de indrukwekkende natuur zich nog beter laat ervaren. Onderweg stoppen we nog voor views bij Bruce Bay, Lake Paringa, Lake Moeraki en Knights Point, allemaal onveranderlijk mooi en indrukwekkend en stoppen daarna bij Ship Creek, waar we op het strand lunchen en genieten van deze prachtige dag. Ook hier hebben we weer plezier van de extra gehuurde campingtafel met stoelen. Na de lunch rijden we door naar Haast, waar we even een ijsco naar binnen werken en tanken.

RV 10 Ship Creek 300xHiervandaan gaat de weg via een lange brug het binnenland in. Je kunt niet eens verder langs de kust vanwege het Mount Aspiring National Park. De weg brengt ons langs Haast River en brengt ons bij voortduring in vervoering, want hier worden we voor het eerst echt geconfronteerd met de Zuidelijke Alpen. Prachtige besneeuwde toppen zien we aan alle kanten om ons heen. Vooral als we over een lange brug rijden zien we een prachtig uitzicht en dus zetten we de camper stil en lopen terug over de brug. Het blijkt Pleasant Flat Shelter (zie foto beneden) te zijn met een adembenemend mooi uitzicht naar beide kanten. In de tijd dat we op de brug staan passeren ons slechts 2 auto’s.

RV 10 Fantail Falls 225x RV 10 Haast 300x RV 10 Makarore Camping 225x

Terug in de camper stoppen we nog driemaal voor een waterval, respectievelijk de Thunder Creek Falls, de Gates Of Haast en de Fantail Falls. Ze liggen allemaal aan of vlakbij de weg en staan goed aangegeven. RV 10 PleasantFlat 300xBij de Fantail Falls bekijken we de rest van ons reisschema van die dag even en we besluiten het in Makarora maar voor gezien te houden. Doorrijden naar Wanake 60 km en de volgende ochtend weer terug, diezelfde 60 km, lokt ons toch niet meer aan. We hebben een goed besluit genomen want na passage van de Haast Pass (564 m) die niets voorstelt krijgen we een lange afdaling naar Makarora. Men heeft hier een Holiday Park(je) waar ongeveer 4-6 campers kunnen staan en wat tenten. Er staan 2 koppels met een tent, een jonge man met auto en tent en wij. Eén van de koppels blijkt een Nederlands echtpaar te zijn dat met de fiets een trektocht maakt over het Zuideiland. We staan met de camper op een prachtig plekje, in de zon en met de korte broek aan en uitzicht op aan vier zijden besneeuwde bergtoppen en dat  s'avonds om 20.00 uur. Super dus.