RV 01 In het vliegtuig 300x180
Dag 1, 2 en 3
26 t/m 28 februari 2011

Amsterdam via Hong Kong
(China) en Auckland Airport
naar Matamata.

Dag 1-2-3

26 februari t/m 28 februari 2011

Verslag heenreis van Amsterdam via Hong Kong (China)
en Auckland Airport naar Matamata.

Onderweg Auckland - Matamata

Vluchtschema:
1. Vertrek Schiphol 26-02-2011 om 13:05 uur

2. Aankomst Hong Kong 27-02-11 om 07:10 uur

3. Vertrek Hong Kong 27-02-11 om 21:50 uur

4. Aankomst Auckland 28-02-11 om 13:05 uur
(allemaal lokale tijden)

Ons vliegtuig op SchipholZaterdagochtend 26 februari 2011, wakker worden met een heerlijk gevoel, maar toch ook weer de lichte spanning van een lange reis in het vooruitzicht.
Mijn derde reis naar Nieuw Zeeland gaat beginnen, maar deze is voor mijn gevoel toch echt anders.

Ik ga deze ervaren met de nieuwe liefde in mijn leven Karin.  Hierdoor is ook de chauffeur dit keer anders. Cor de vader van Karin gaat ons wegbrengen.  Op het laatste moment boek ik nog on-line in waardoor we eigenlijk later weg hadden gekund, maar ja, we staan klaar, alles is ingepakt, dus vooruit toch maar gewoon op het afgesproken tijdstip 08.00 uur vertrekken. Na een vlotte rit staan we al om 09.45 uur op Schiphol en nemen we afscheid van Karin haar vader. Om 10.00 uur zijn we de bagage al kwijt en gaan we rustig aan de koffie op éRijen tax's bij vliegveld Hong Kongén van de gezellige terrasjes op Schiphol. Om 12.05 gaan we inchecken en richting vliegtuig. We hebben ook een bekende Nederlander aan boord, n.l. Winston Gerschtanowitz en ik neem een foto van hem, maar wordt meteen door de beveiliging van Cathay Pacific aangesproken dat ik van het inchecken (en dus hun beveiliging) geen foto's mag maken. We zitten op de door mij gereserveerde plaatsen achterin het vliegtuig (die met de extra beenruimte) en zijn klaar voor het vertrek. Helaas blijven we 45 minuten langer aan de gate staan voordat we mogen vertrekken. Niet prettig op een vlucht van ruim 11 uren vliegen. De verzorging aan boord is prima, maar na 3 uren vliegen wil je er wel graag uit, want we zaten al 1 uur van te voren in het vliegtuig dat ook nog eens bijna 1 uur te laat vertrok. Filmpje zien, benen strekken, toilet bezoek. De tijd kruipt maar heel langzaam verder.

Regal Airport Hotel Hong Kong

Om 01.00 uur Nederlandse tijd landen we in Hong Kong. We hebben dan dus al bijna 13 uur in het vliegtuig gezeten. In Hong Kong is het op dat moment 08.00 uur lokale tijd. Op het vliegveld zoeken we naar de pinautomaten en na enig zoekwerk, ze hadden ze best wel goed verstopt, vinden we ze en kunnen zo ons Hong Kong geld tappen. Het blijkt dat we volledig overdekt via een corridor naar het tegen de aankomst- / vertrekhal gebouwde Regal Airport Hotel kunnen lopen. Daar aangekomen blijkt dat we niet kunnen betalen met onze bankpassen. Dus Jaap gaat weer terug naar de aankomsthal om meer contant geld te pinnen. Hierna kunnen we naar onze kamer, gooien de gordijnen dicht en slapen binnen enkele minuten.

Cathay Pacific op Hong Kong

Voordat de wekker afliep waren we al wakker en pakten we een lekkere verfrissende douche en dat was echt genieten. Redelijk fit verlaten we het hotel en gaan in de aankomsthal bij de Burger King een "ontbijt" tot ons nemen. We zijn in China en daar waren we ook nog nooit geweest.  Op tijd ingecheckt en om 21:05 plaatselijke tijd taxiet het vliegtuig van de gate weg. Maar na een halve bocht staan we weer stil en moeten we wederom wachten. Nu een half uur en dan gaan we toch eindelijk aan ons laatste deel van de vlucht beginnen. Eerst vlieg je uren boven de Indonesische Archipel en daarna een paar uur over de noord-oost punt van Australie, waarna het toestel ter hoogte van Brisbane bijdraait voor de laatste 2,5 uur vliegen over de oceaan naar Nieuw Zeeland.

Eerste beeld van Nieuw Zeeland

Om 12:50 uur maakt Karin de eerste foto van de kustlijn van Nieuw Zeeland en om 13.10 uur landen we op Auckland Airport. We zijn vlot door de douane en bellen vanuit de aankomsthal met Apollo Campers. Binnen 10 minuten staat een taxi-shuttle van Apollo Campers bij het vliegveld en worden we naar het dicht bij het vliegveld gesitueerde afhaalpunt gebracht. Daar hebben we een probleem; ons geld blijkt er nog niet te zijn. Via een internetcomputer kan ik aantonen dat het reeds 14 dagen geleden was overgemaakt en men gelooft ons gelukkig. Maar het kostte wel een extra 45 minuten vanwege constant overleg met het hoofdkantoor van Apollo Campers in Australie. Dus een wijze les .... zorg voor een Credit Card; Je kunt er echt niet meer zonder.

Onderweg naar Matamata

We brengen onze koffers in de prachtige ruime camper en vertrekken. Is weer even wennen, links rijden maar voor je het weet ben je er aan gewend en ik heb het al vaker gedaan. In no time zijn we Auckland uit en rijden we over Highway 1 richting het zuiden. Buiten Auckland gaan we bij het eerste het beste BP Tankstation eraf voor een korte stop. Toilet en koffie; BP heeft tegenwoordig Wild Beans Cafe's en die bekers koffie of cappucino smaken voortreffelijk en we zullen ze deze vakantie nog vaak drinken. Terug in de camper rijden we verder zuidwaarts en nemen dan Highway 2 richting Oostkust.

Waarschuwing achter op truckEen dikke 30 kilometer later nemen we Highway 27 die ons wederom zuidwaarts richting Matamata zal brengen. Matamata is onze eerste stop in Nieuw Zeeland want we overnachten bij mijn vriendin Sue in haar Bed & Breakfast "The Southern Belle". Daar aangekomen parkeren we de camper naast de garage en worden verwelkomt door Sue en JK haar enorme hond, een Leonberger. We eten een kleinigheid en babbelen over de reis en onze plannen. Al gauw zitten we echter te knikkebollen en Sue wijst ons onze slaapkamer in het B&B gedeelte. Ze heeft alles vrij gehouden en voor ons gereserveerd. We ploffen op het bed en zijn in een paar tellen van de wereld.