Dag 4

Dag 4

1 maart 2011

Van Matamata via Mount Maunganui
naar Whakatane (Bay Of Plenty).

Southern Belle in Matamata

Double Room in B&Bl
Het is dinsdagochtend 1 maart 2011. We zijn in Nieuw Zeeland en hebben de nacht doorgebracht in de "Double Room" van het Bed & Breakfast "The Southern Belle" van mijn vriendin Sue Nicholson in Matamata in Nieuw Zeeland.

We pakken een douche en nemen ons ontbijt wat voor ons klaargezet was in de Lounge. Daarna gaan we naar beneden en gaan gezellig met Sue koffie drinken in de tuin en foto's bekijken van de reis in 2008.

Om 11:45 uur nemen we afscheid van Sue en rijden naar de grote Supermarkt in Matamata waar we voor het eerst de camper volladen met eten en drinken voor de eerste dagen.

We zijn flink wat tijd kwijt want je moet toch eerst de verpakkingen herkennen en men hanteert een andere logica dan bij ons in Nederland, dus we zijn de winkel een keer of 3 helemaal doorgeweest voor we alles hadden. Ruim 1 uur later rijden we dan eindelijk Matamata uit en nemen eerst Highway 24 en vlot daarna Highway 29 richting de Oostkust. Na een uur passeren we de redelijk grote stad Tauranga.

Vlak voor Mount Maunganui was de rotonde met 2-maal de afslag naar Mount Mauganhui en waar ik in 2008 de mist inging. Nu wist ik nog dat ik niet de dure tolweg moest nemen.

De steden in Nieuw Zeeland zijn qua oppervlakte veel groter dan in Nederland omdat er bijna alleen laagbouw is.

Het is wel gezellig rijden, want in principe rijdt je door elke stad en niet zoals bij ons via een snelweg er omheen. Zo krijg je wel een veel beter beeld van Nieuw Zeeland, zijn steden en zijn inwoners. Meteen na Tauranga rijden we door richting kust naar de landtong met aan het einde de parelwitte stranden van Mount Maunganui. Mount Maunganui is een relatief lage berg van slechts 252 meter maar de enige in de directe omgeving dus wel erg aanwezig en beeldbepalend.

Van afstand zien we al een paar grote Cruiseschepen liggen en in Mount Maunganui aangekomen zien we dat het voorste schip dat er ligt het Nederlandse Cruiseschip de Volendam is. We maken een korte stop voor wat foto's en een lekkere ijsco en rijden dan door naar het strand. De zon en bewolking wisselen elkaar af als we bij het uitzichtspunt de camper verlaten. We wandelen een eindje over het strand en over de mooie boulevard en na een dik half uur zien we dat er zich een windhoos ontwikkeld boven zee. Binnen twee minuten raakt de windhoos het water en is er dus sprake van een waterhoos. Er is 1 boot op zee in de buurt van de waterhoos, maar deze blijft er gelukkig vrij van. Een kleine 6 minuten later is alles weer voorbij en breekt ook meteen de zon weer door. Onder aan deze pagina is een compilatie opgenomen van dit mooie natuurverschijnsel.

Anderhalf uur na aankomst bij Mount Maunganui verlaten we de landtong en het strand en rijden we richting Whakatane (spreek uit Fuck-a-tane). We rijden eerst nog een stuk langs de stranden van Papamoa Beach en zoeken daarna Highway 2 op die ons tot vlakbij Whakatane zal brengen. Via een gevarieerd landschap, Nieuw Zeeland kent geen andere landschappen, rijden we na 1,5 uur Whakatane binnen. We rijden eerst door naar de haven waar ik weet dat het boekingskantoor is. We boeken voor de volgende ochtend een trip naar White Island en men verzekerd ons dat de vooruitzichten goed zijn.

RV 04 Whakatane 1280x

Dit in tegenstelling tot 2008 toen ik tot 3-maal toe de trip niet kon maken. Tweemaal door een te wilde zee en de derde maal doordat men seismische activiteiten had waargenomen die die middag ook resulteerden in een aardbeving op White Island, het vulkaan eiland. Aan de haven zien we een leuk cafe en bespreken voor later die avond een tafel met uitzicht op haven en oceaan. Vervolgens gaan we geld tappen uit de pinautomaat en zoeken we het Holiday Park voor die nacht op. We vinden een leuke plek en maken ons klaar voor het diner.

Terug naar de haven en onze eerder geboekte tafel in "The Warf Shed Restaurant". Het was een heerlijk en zoals gewoonlijk in Nieuw Zeeland betaalbaar diner waarna we omstreeks 21:00 uur terugkeerden op het Holiday Park voor de nacht. We slapen spoedig in met de gedachten bij ons eerste echte avontuur van deze vakantie.