Dag 6

Dag 6

3 maart 2011

Van Rotorua via Okere Falls (Raften),

Te Puia Geiser en Wai-O-Tapu naar Taupo.

Southern Belle in Matamata

Double Room in B&Bl
Karin's verhaal:

Nou jullie zijn natuurlijk benieuwd hoe het gegaan is met het raften; in één woord super! Een ervaring om nooit meer te vergeten. Het speelt zich allemaal af bij Okere Falls net ten noorden van Lake Rotorua waar de Kaitune River een flinke hoeveelheid stroomversnellingen en watervallen kent. We waren met een flinke ploeg en werden verdeeld over 3 boten. Na eerst een droogtraining van ongeveer 30-45 minuten te hebben gehad van onze gidsen/begeleiders mochten of voor sommigen van ons moesten we het water in. Ik zat er bij als de koningin, ik hoefde niet te peddelen ivm het niet mogen belasten van mijn arm. Gelukkig had ik op het laatste moment besloten om mijn duikbril (ik kan niet tegen water in mijn ogen) niet op te zetten anders had ik flink voor schut gestaan.

Het begon redelijk rustig langs wat stroomversnellingen, waaronder een officiele wedstrijdbaan wildwater varen en wat kleine watervallen. De teamgenoten (7 + de gids) deden het uitstekend, en beperkten de schade tot water in de boot en over ons heen, op 1 meisje na. Zij is in totaal 5 maal uit de boot gevallen, misschien omdat ze achter Jaap zat. Na 7 watervallen begon het echte werk en kwamen we aan bij de 8ste die 7 meter hoog was. Die waterval heet de Tutea Falls en is een zgn. "grade 5" waterval, dat is de zwaarste categorie waarvan "normale" mensen onder toezicht van een gids mogen afdalen.

De boot voor ons redde het niet helemaal en verloor 3 bemanningsleden. Dit zorgde er voor dat wij even moesten wachten, de spanning werd opgebouwd, maar jawel het sein (een fluitsignaal omdat de andere boot niet te zien was) werd gegeven en wij stortten ons in het 'gevaar'.

Rafting near Okere Falls (=link)

Een echt heel bijzondere ervaring, het voelde of begaf ik mij in een vacüum van water, ik dacht kalm blijven en zorgen dat je weer boven komt. Maar het gevoel was super! Toen het water was verdwenen bleek ik gewoon nog in de boot te zitten. Snel achterom gekeken en jawel Jaap zat er ook nog. Al gauw bleek dat er 3 van onze teamgenoten/vrienden over boord waren geslagen. Deze moesten we snel binnenboord halen samen met de verloren peddels.  Pffffffff wat een belevenis. De boot die na ons kwam trof het minder; deze viel helemaal om en verloor alles en iedereen. De vrouw die het bangst was (samen met mij) zat helemaal alleen onder de boot en zat later in de kleedkamer nog te trillen. Daarna als afsluiter nog de boot, met steeds wisselende personen voorin, bij een waterval van een halve meter hoogte met de voorkant onder water drukken.

testOp het moment dat dat lukte was ook in een onderdeel van een seconde de hele boot vol water. Lachen was dat en je wordt meteen geconfronteerd met de enorme hoeveelheid water die door zo'n rivier stroomt.  ( Zie bovenste foto)

Terug in het informatiecentrum van de organisatie hebben we daarna onder grote hilariteit met de hele groep de gemaakte foto's bekeken en de daarvan gemaakte CD gekocht en meegenomen. Er zijn ook videoopnamen gemaakt door iemand van de organisatie die in een kleine kayak voor en achter ons mee peddelde en een camera op zijn helm had. De video werd ook reeds betaald en zal naar ons huisadrs worden gezonden. Oh ja; Ook nog prettig was dat het water ruim boven de 20 graden was. Dit had alles te maken met het feit dat de Kaituna River in vulkanisch gebied stroomt.

Na een lekkere douche en met droge kleren aan zijn we teruggereden naar Rotorua waar we in de Wkakarewarewa Valley het Thermaal Park Te Puia hebben bezocht met daarin de Pohutu geiser. Gelukkig begon deze na een minuut of 10 alsnog te spuiten, want dat was de enige reden voor het bezoek, hoewel het Maori huis in dit park zeker de moeite waard is. Na dit korte bezoek zijn we doorgereden via Highway 5 naar Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. Jaap moest zonodig op een nagenoeg leeg parkeerterrein toch op het eerste plekje parkeren en raakte een houten paal. Gelukkig geen echte schade. De strepen verdwenen later volledig met een cleaner. De grootste attractie in Wai-O-Tapu is de Champagne Pool die prachtige kleuren heeft door de vulkanische activiteiten en een temperatuur van 90 graden Celcius.

Na een wandeling van bijna een uur door dit park weer in de camper gestapt en door gereden naar Taupo waar in een speciale All Blacks winkel de bestelling van Jaap van een aantal polo's (tegen normale prijzen) gereed lag. Alles klopte; Wat je allemaal al niet via Internet kunt regelen!

Daarna teruggereden naar de  Huka Falls (=link)  en deze van nabij bewonderd. Een waterval met een enorme stroomversnelling ervoor van wel 200 meter lengte met daarin al een verval van meer dan 15 meter waardoor een enorme snelheid wordt ontwikkeld. Daarbij nog de prachtige helder blauwe kleur en het lawaai waardoor je diep onder de indruk raakt van dit natuurgeweld.  Aan het einde nog de echte waterval die ronduit schitterend is en ook nog eens enorm veel lawaai maakt.. De hoeveelheid water die hier door stroomt vult in enkele seconden een heel zwembad.

Vervolgens wederom naar Taupo gereden waar we ons eerst op het Holiday Park hebben laten inschrijven waardoor we een pasje kregen voor de slagbomen waardoor we laat konden terugkomen. Vervolgens op een terras aan Lake Taupo lekker aan het steengrillen geweest. Terug naar het Holiday Park en er maar snel in, want morgen wacht er weer een dag; Een reisdag, we gaan naar Wellington en vandaar dan met de ferry over naar het Zuideiland.