RV 10 Murchison Holiday Park 300x225

Murchison via de Pancake Rocks (oops -
toch niet) en Shanty Town naar Franz Josef

RV 10 On the road 1280x555

RV 10 Oldtimers 1280xVandaag is het al weer een week geleden dat we geland zijn in Nieuw Zeeland en we hebben al heel veel gedaan. Vulkaaneiland, Raften, Vulkanisch gebied, Walk & Cruise, etc. We worden mooi op tijd wakker, terwijl op het Kiwi Holiday Park in Murchison de zon langzaam de mist verdrijft. Het gaat een mooie dag worden. Vlakbij de camper loopt een hert waar we even naar gaan kijken. Het blijven mooie beesten.

Daarna pakken we alles weer bij elkaar en rijden vlot de camping af. We hebben vandaag grotendeels een reisdag om later vanmiddag bij de gletsjers te eindigen.

Op papier hoeven we niet zoveel kilometers af te leggen, ongeveer 370 en in Nederland zou je daar een 3,5 uur over doen, maar in Nieuw Zeeland ben je veel langer onderweg.

RV 10 Shanty Town 1280x

Op de kaart is vaak niet te zien dat je soms zo 15 - 40 km niet door kunt rijden doordat je een bergketen met klimmen, dalen en haarspeldbochten moet passeren. Niet dat het erg is, want het is gewoon fantastisch om daar zo te mogen en kunnen rijden. De natuur om je heen is overweldigend dus niet gezeurd en gewoon genieten.

Dat deed ik ook iets teveel, want zoals Karin omschreef in de Weblog:

"Het is bijzonder ontspannen om met Jaap op vakantie te gaan, want:

A - Hij is er al 2 keer geweest;

B - We stoppen gewoon waar we maar iets leuks zien om foto's te maken, ook al is dat maar voor 5 minuten;

C - Hij weet gewoon de weg en dus hoef je niet steeds op de wegenkaart te turen;

RV 10 Shanty Town Jaap 1280x Uhhhhhhhh alleen vandaag ging het even mis. Jaap meende zeker te weten dat de Pancake Rocks voorbij Greymouth lagen en vroeg mij, nadat we Greymouth gepasseerd waren om even op de kaart te kijken waar de Pancake Rocks exact lagen. Ik kijken maar ik kon ze zo ook niet zo snel vinden (welke vrouw herkent dat niet), maar Jaap had al snel in de gaten dat we eerder in het berggebied een verkeerde afslag hadden genomen, waardoor we de Pancake Rocks gemist hadden. We hadden ergens tussen Westpoint en Greymouth aan de Westkust moeten komen maar waren bij Greymouth op de kust gestuit. We misten de Pancake Rocks met ongeveer 50 km en om die afstand terug te rijden, dat hadden we er beide niet voor over. Helaas dus, de volgende keer maar dan."

RV 10 On the road 1280x

Dan maar wel even op de kaart kijken en we kiezen als alternatief een bezoekje aan Shanty Town.Shanty Town is een in ere hersteld oud goudzoekerstadje. Het ligt op korte afstand van de kustroute, dus we zijn er in een mum van tijd. Op het parkeerterrein staat weer een hele verzameling oldtimers. De auto's kwamen we ook al tegen op de Queen Charlotte Drive. We zien op de ramen folders geplakt dat ze met een actie bezig zijn voor de slachtoffers van de grote aardbeving van Christchurch. Na de entree te hebben betaald gaan we het stadje in en ervaren de sfeer zoals die in de tijd van het goud delven er moet zijn geweest. Een aantal gebouwen is oorspronkelijk en een andere serie is in dezelfde stijl nagebouwd, maar dat kan de pret niet deren.

Zo bezoeken we een station met oude stoomtrein die ook echt rond het complex rijdt; een postkantoor, het Golden Nugget Hotel met Saloon en grote zaal (met verkleedkleren), King Dick's Cafe (niet lachen), een schoenenzaak, kapper, drukkerij, timmerman, De Marsden Valley School uit 1886, de Shanty Town Jail, de brandweer kazerne, de paardenstallen, de slager, de juwelier, hospitaal en tandarts, etc. Kortom een complete stad uit die tijd ingericht ook met alle attributen uit die tijd. Anderhalf uur later en 125 foto's verder stappen we weer in de camper terug naar de kust.

RV 10 Karin pose 1280x

Verder rijdend langs de kust is de weg weer voor mij heel vertrouwd; veel door bossen met aan beide zijden een ondoordringbaar bos en zo nu en dan zicht op de oceaan. Soms vanaf een hoger gelegen weg met werkelijk schitterende vergezichten en soms daal je af naar de kust en rijdt je door een klein stadje of dorpje dat aan een mooie baai ligt. Op een gegeven moment zien we een mooie rivier met stroomversnellingen en ik stap uit om een foto te maken, maar ben binnen 4 seconden terug in de auto. Er blijkt bij de achterzijde van de camper een wolk wespen te hangen. Ik heb de foto's maar vanuit de camper genomen en dat ging prima in dit geval. Een uurtje later komt we langs een meer waar Sonja heel mooi op de steiger gefotografeerd is. Karin moet ook even poseren alleen komt de zon uit de verkeerde hoek. Maar het plekje is wel hetzelfde gebleven alleen 7,5 jaar later.

RV 10 Holiday Park 1280xOmstreeks 16:30 uur arriveren we vlak voor het stadje Franz Josef bij het Franz Josef Top 10 Holiday Park; We checken in, krijgen een standplaats toegewezen die we er langs rijdend even bekijken en rijden daarna meteen door naar het stadje zelf. We gaan naar het mij bekende boekingskantoor en komen er achter dat zij hun helikopter trips bij een bedrijf verderop in de straat onderbrengen. Zij bellen of er nog ruimte is en daarna lopen wij naar dat bedrijf en boeken voor de volgende ochtend om 10:00 uur om een HeliHike te gaan doen op de Franz Josef Gletsjer. Hierna gaan we boodschappen doen in de zeer kleine plaatselijke supermarkt, kopen elk hetzelfde fleece-jack en pakken even een terrasje, waarbij vooral de gemoedelijk sfeer in dit dorpje opvalt. We besluiten om nogmaals de supermarkt in te gaan en daar 2 warme halve kippen te veroveren. Dat is ons diner voor deze dag en we boffen want ze zijn warm en smaken prima. Vervolgens rijden we de 2 km retour Holiday Park zetten de camper op zijn plaats en maken ons, na het uploaden van wat foto's en bijwerken van de Weblog, klaar voor de nacht. Morgen met de helikopter de gletsjer op.