RV 11 Franz Josef 300x225

Franz Josef Glacier naar
Fox Glacier

RV 11 Franz Josef 2 1280x555

RV 11 Franz Josef 1 1280xKarin's verslag (met enige aanvulling)

Öm 7.10 uur ging ons wekkertje...normaal zou ik daar niet heel blij mee zijn maar vandaag staat er weer iets geweldigs op ons programma. We gaan de Franz Josef Gletsjer op!
We zijn mooi op tijd dus nog even genieten van de zon die opkomt en al schijnt over de gletsjer. Na het douchen en mijn gebruikelijke ochtendkoffie op naar het kantoor waar we ons moeten melden. Het puilt uit van de mensen die iets gaan doen richting gletsjer. De meesten zijn jeugd en die gaan een halve dag of hele dag naar de voet van de gletsjer en daar de gletsjer op. Dit is de goedkoopste vorm dus voor het gros van de jeugd op te brengen.

RV 11 Franz Josef 2 1280x

Wij gaan met de Helicopter en deze z.g.n. HeliHike is behoorlijk duur, maar Jaap weet dat het meer dan de moeite waard is. Als we eindelijk aan de beurt zijn moeten we eerst een formulier invullen met allerlei medische vragen. Op alles vullen we nee in behalve op de vraag over hoge bloeddruk (daar heeft Jaap namelijk last van). Na het inleveren van het formulier komt al snel de gids op Jaap af en vraagt hoe het zit met zijn bloeddruk en wat voor medicatie hij gebruikt. Hebben we op dat moment niet bij ons. Moet toch opgehaald worden want ze nemen geen enkel risico. Jaap dus weer naar de camper, terwijl de rest van de groep al naar de verkleedruimte gaat, waar ik me intussen vast in de regenbroek hijs die me aangereikt wordt. Dat was de enige broek die ik nog niet aan had want verder had ik al een slip, een legging en een joggingbroek aan..nou ja toe maar een vierde kan er nog wel bij.

RV 11 Franz Josef 3 960x

Vervolgens lopen we naar een hokje waar we schoenen krijgen, een muts en handschoenen en een tasje waar onze ijzers voor onder de schoenen in zitten. Jaap is inmiddels ook gearriveerd. Het medicijn dat hij liet zien stond niet eens op de lijst van de gids. Lijst is oud of Jaap krijgt een placebo. Enfin ze laten het erbij, nadat Jaap ook heeft aangegeven echt geen problemen te zien, dus het avontuur kan beginnen; We lopen een kleine 200 meter naar de Heli-landingsplaats. De helikopter staat voor ons klaar en na wat laatste instructie over het instappen en uitstappen mogen wij samen met de gids en nog 3 anderen als eerste. De rest van de groep volgt in een tweede helikopter vlucht. Het is fantastisch hoewel ik het ook bijzonder eng vind wanneer de piloot, naar mijn inziens, iets te ver tot de berg vliegt, ik weet dat deze mensen weten wat ze doen maar toch! Het uitzicht op zo'n gletsjer vanuit een helicopter is adembenemend en na een grote bocht bovenlangs de top van de gletsjer daalt de helicopter in een aantal rondes naar de ijsvlakte.

RV 11 Franz Josef 4 1280

We landen en stappen uit. In de tijd dat we wachten op de andere groep laten we de eerste indrukken op ons afkomen. Het is toch wonderlijk dat je boven op de Alpen staat in een land waar de zon zo veel schijnt. (Noot: De Franz Josef Gletsjer ligt in een sub-tropisch regenwoud en komt aan zee op een breedte waar in Europa Cannes ligt; In Europa was de gletsjer al eeuwen geleden volledig gesmolten geweest!)

Het water wat in kleine stroompjes naar beneden komt heeft zo'n heldere kleur en is zo zuiver dat Jaap hier meteen de eerste fles met heerlijk koud en helder gletsjerwater vult voor we vertrekken. Met de ijzers onder de schoenen hebben we gelukkig goed houvast hoewel het wennen is om ze tegen de ijswanden goed te gebruiken.

RV 11 Franz Josef 4 1280x

Onze gids is jong en enthousiast, vertelt veel en zorgt er steeds voor dat de route die we volgen, en soms zelfs nog  deels uitgehouwen moet worden, veilig is. De gletsjer verandert wekelijks vertelt hij, dit klopt ook wel want Jaap had het idee dat hij op een ander gedeelte stond dan in 2003 maar dat heeft dus gewoon te maken met het constant in beweging zijn van de gletsjer. Er is zelfs sinds een week of 2 een waterval ontstaan die tot dan toe onder en achter de rotsen werkzaam was. De groep heeft inspraak en dus kiezen we om richting waterval te gaan. Onderweg komen we verschillende ijsgrotten tegen; In 1 woord schitterend. Geweldig om dit mee te maken maar zo vermoeiend. Circa 2 uur zijn we aan het klimmen en afdalen geweest en dat was een geweldige ervaring. Na ruim 2 uren waren we weer terug  op de plek waar de heli ons op ging pikken. De terugvlucht ging vlot al vloog de piloot nu wel recht op een berg af, voor hij er op het laatste moment overheen schoot. Dit is een standaard thrill moment dus 1 keer slikken en dan is het weer voorbij.

RV 11 Franz Josef 5 1280Na de landing op de heli-port onszelf eerst maar bevrijd van alle kledingballast en daarna onszelf getracteerd op een heerlijke cappucino. We vonden dat ons lichaam wel even verwend mocht worden en zijn daarom de Hot Pools ingedoken (nou ja beetje groot woord, gelopen) oh oh wat een traktatie was dat. Er waren drie Pools de eerste was 36 graden, de tweede 38 en de derde 40 graden. Die van 40 was heerlijk maar na een tijdje hadden we toch het idee dat we aan het koken waren, nog even in die van 38 graden uitgeblazen en toen weer lekker op pad in ons

campertje. Een ritje van maar 21 kilometer maar het duurde ongeveer een uur. Je moet een gebergte over richting Fox Glacier met zeer veel hoogteverschillen en haarspeldbochten.

RV 11 Franz Josef 6 1280

De snelheid die geadviseerd werd voor de verschillende bochten varieerde van 15 tot 45. We zitten nu onder het genot van een lekker pilsje bij te komen in Fox Glacier en hebben - eigenlijk voor het eerste - ons eten in de gezamenlijke keuken klaargemaakt. Het eten werd nog verstoord door een aantal Kea's (Nieuw Zeelandse papagaaien) die op de camping neerstreken en voor veel vertier zorgden bij de gasten. Iedereen stond druk foto's te nemen. Prachtige vogels maar ze eten zo het rubber rond je ramen weg, dus altijd wegjagen als je de pootjes op je dak hoort. Na het eten pakken we alles bij elkaar en gaan niet te laat naar bed want als het weer een beetje mee zit gaan we morgenvroeg om 06.00 uur !!!!!! de zonsopgang bekijken bij Lake Matheson dat hier een paar kilometer vanaf ligt.

Bij de foto's:

1. Samen in een ijsgrot

2. Karin op de gletsjer

3. De Franz Josef gletsjer vanuit de helicopter (let op zwarte rotsformatie)

4. Bovenste gedeelte rechts van die rotsformatie (zoek de helicopter voor een idee hoe groot een gletsjer is)

5. Karin haar eerste stappen met de klimijzers

6. Genoeg hoogteverschil op zo'n gletsjer

7. Karin in een hele mooie pose in een ijsgrot

8. Achter de gids aan

9. De zwarte rotsen hier zijn de dunne streep rotsen van foto 3, weer een indicatie hoe groot alles is

10. Mozaiek, met Karin in Heli, Scheuren op de gletsjer, Heli richting rotsen en stadje Franz Josef uit de lucht..