Dag 1, 2 en 3
  5 t/m 7 februari 2014

3. Vertrek Hong Kong 6-02-11 om 21:00 uur

4. Aankomst Auckland 7-02-11 om 13:10 uur
(allemaal lokale tijden)

RV01 bagageWoensdagochtend 5 februari 2011, wakker worden met de bekende reis stress en toch ook een heerlijk gevoel, want mijn vierde reis naar Nieuw Zeeland gaat beginnen, en dat is natuurlijk super.

Voor de 2-de maal word ik vergezeld door mijn levenspartner Karin. Net zoals in 2011 is de chauffeur. Cor de vader van Karin, alleen dit keer slaapt hij bij ons en is hij een avond eerder al bij ons gekomen. Dit heeft allemaal te maken met het feit dat we nu niet in het weekend vertrekken maar op een doordeweekse dag waardoor we met files van het woon-/werkverkeer te maken kunnen krijgen. Twee dagen voor vertrek heb ik ons voor het eerste vluchtgedeelte al On-Line ingeboekt, waardoor we eigenlijk later weg hadden gekund, maar ja, we staan klaar, alles is ingepakt, dus we kunnen vertrekken.RV01 Afscheid 2

De tassen met de spullen die mee gaan naar Nieuw Zeeland gaan vlot in de auto. Een rugtas en een kleine sporttas voor aan boord als handbagage en in het ruim gaan 4 items waarvan 3 sporttassen. Sporttassen omdat je die kunt opvouwen en dat is erg handig als je met een camper onderweg bent. De 3 sporttassen hebben verschillende groottes en passen zo probleemloos in de grootste waardoor ze zo goed als geen plaats innemen. Zonder noemenswaardig oponthoud zijn we vlot op Schiphol waar we afscheid nemen van Cor en onze bagage gaan afgeven bij de customs van Cathay Pacific waar we ook dit keer weer mee vliegen. Ondertussen worden we nog verrast door de "uitzwaai service Schiphol" die door Cathy en Gea is gemaakt.

RV01 Hong Kong aankomsthal

Daarna gaan we rustig aan de koffie op één van de gezellige terrasjes op Schiphol. Om 11.45 gaan we inchecken en richting vliegtuig. We zitten op de door mij gereserveerde plaatsen helemaal achterin het vliegtuig. Dit keer zonder extra beenruimte want het is een Airbus en die heeft dat voordeeltje van een Boeing niet op de achterste 3 rijen. Gelukkig vertrekken we dit keer slechts met een kleine 5 minuten vertraging en we vliegen weer richting ons paradijs : Nieuw Zeeland.

De verzorging aan boord is prima, maar 11,5 uur vliegen is natuurlijk niet het leukste wat je kunt bedenken. Dit keer hadden we de tablets ook bij ons, waardoor Karin eventueel in haar boek kon lezen. Ik heb vele spelletjes Sudoku gedaan. Dat zijn toch redelijk intensieve hersenbrekertjes waardoor de tijd ongemerkt voorbij gaat. RV01 Regal Airport Hotel

Voordeel van helemaal achterin is wel dat je even achter je eigen stoelen kunt gaan staan (nooduitgang) zonder dat iemand het ziet of er last van heeft. Nadeel is meer rumour van de pantry waar het eten en drinken klaargemaakt wordt en het is er duidelijk kouder (wat ik persoonlijk meestal wel lekker vind).  Je verdeelt je tijd dus met eten, drinken, spelletjes, filmpje zien, benen strekken en toilet bezoek. De tijd kruipt echter maar heel langzaam verder.

Om 00.30 uur Nederlandse tijd landen we op Hong Kong International Airport. We hebben dan dus 11,5 uur gevlogen. In Hong Kong is het op dat moment 07.30 uur lokale tijd. Omdat we al eerder op het vliegveld van Hong Kong geweest zijn weten we waar de pinautomaat is en na gepind te hebben nemen we plaats bij Starbucks voor een lekkere Cappuccino.  RV01 Hong Kong taxi 1600x

Daarna lopen we volledig overdekt via een corridor naar het tegen de aankomst- / vertrekhal aangebouwde Regal Airport Hotel. Daar aangekomen blijkt dat we nog niet naar onze kamer kunnen omdat ze nog schoongemaakt moeten worden. We zullen een seintje krijgen en gaan dus nog maar weer even zitten en wachten op het seintje. Wachten duurt lang ook al zaten we lekker op de zachte kussen van de losse bankstellen.  Dan - voor ons gevoel eindelijk - kunnen we inchecken en naar onze kamer, we gooien de gordijnen dicht en gaan naar bed. Voor ons gevoel duurt het vrij lang voor we in slaap vallen.

Toen de wekker afliep stapten we uit bed en nam Karin een lekker bad en nam ik een lekkere verfrissende douche en dat was echt genieten voor de spieren. Redelijk fit gaan we naar beneden en gaan in de lobby nog wat de tijd doden. we lopen even naar buiten via de hoofduitgang en ik maak even wat foto's.

RV01 Hong Kong Welcome 1280x555 RV01 Hong Kong Airport

Net als in 2011 nemen we een ontbijt bij de Burger King en rookt Karin nog een sigaret net buiten de vertrekhal. Weer lekker op een laat moment ingecheckt en als we zitten vertrekken we ook bijna meteen. We doden onze tijd weer met spelletjes en eten en kijken altijd met jaloerse blikken hoe het toch mogelijk is dat wij bij die 10-20 mensen horen van de 350 die eigenlijk nooit kunnen slapen, terwijl je eigenlijk doodop bent. geen oog dicht doen.

We vliegen weer uren over de Indonesische Archipel en daarna nog een paar uur over de noord-oost punt van Australie, waarna het toestel net voor Brisbane bijdraait voor de laatste 2,5 uur vliegen over de oceaan naar Nieuw Zeeland.

RV01 Auckland AirportEindelijk doemt daar Nieuw Zeeland op en we kijken nog eens beter en zien uit het vliegtuig dat het Piha Beach is. Nu dit is wel heel toevallig. We kennen Piha Beach van de tv-serie over de resque-unit van Piha beach, het strand ten oosten van Auckland, waar veel Aucklanders in het weekend heen gaan om van het strand en de machtige golven te genieten. Het strand heeft vanwege de hoge golven en gevaarlijke stromingen deze Resque-unit die daarbij gefilmd wordt. Wij hebben op Travel Channel en - ik dacht - bij SBS6 al 2 series (jaargangen) hierover gezien. Het is na aankomst ook onze bestemming voor die nacht. Absurd dat nu net dit strand het eerste is dat we zien vanuit het vliegtuig.

Tien minuten later, om 12:50 uur landen we op Auckland International Airport. Het wachten op de koffers en door de douane kosten ons nog eens 30 minuten en dan staan we dan toch buiten en moeten we op zoek naar de shuttle bus die ons naar Alpha Campers gaat brengen. Eerst even Nieuw Zeelands geld tappen in de aankomsthal/ Ik heb zelf 2 passen en een Credit Card. En op beide passen tank ik de maximum hoeveelheid 2x500 NZ dollars. Buiten al vlot de plek gevonden voor de shuttle maar niet de shuttle zelf; Totdat Karin even gaat kijken en ontdekt dat  de shuttle van THL tijdelijk een andere bus gebruikt waardoor hij niet 1-2-3 te herkennen was.

RV01 Campervan DepotBinnen 10 minuten zijn we bij Alpha Camper, waar in het zelfde gebouw ook de balies zijn van: Kea, Maui, United Campervans, Britz, Mighty en Econo. We zijn vrij vlot aan de beurt en een vriendelijke jongeman helpt ons door de papierwinkel. Een half uurtje later staat onze campervan klaar en krijgen we uitleg van de apparatuur, etc. Dan constateer ik dat de schuifdeur vanaf buiten niet goed open wil en dat er geen MP3 speler inzit en dat was wel vermeld op de site waar ik de campervan geboekt had. Karin ziet nog dat de poot van de tafel ontbreekt en daar kun je ook niet zonder. De campervan gaat weer naar achteren, de garage in om de schuifdeur te repareren. Ondertussen ga ik nog even bij de jongeman langs die de eerste intake had gedaan om over de MP3 speler te "klagen". Hij geeft toe dat het vaker gebeurt, maar dat zijn in hun specificaties duidelijk aangeven dat er alleen een CD-speler inzit, maar dat hij campervans via zoveel externe sites worden aangeboden dat zij dat niet altijd kunnen controleren. Niet getreurd; hij gaat voor mij naar achteren en komt terug met een mp3 speler die in de sigarettenaansteker van de campervan past en waarmee je muziek kunt afspelen van een SD geheugenkaart en vanaf een USB-stick. Eindelijk is dan de camper klaar en wordt weer voorgereden.

RV01 Lion RockWe vertrekken omstreeks 16.45 en dat was ruim 2 uren nadat we daar aangekomen waren en ruim 1,5 uur later dan gepland. We rijden weg en de camper begint te piepen, dan weer even wel en dan weer niet. Geen nood we waren het hek nog maar net uit dus volgende hek er maar weer in, die jongen die zo zijn best had gedaan voor ons kwam alweer naar buiten rennen, Jaap achter stuur vandaan en Karin een rondje rijden met die leuke jongen die haar en daarna mij uitlegde dat zolang we met onze voet op de koppeling bleven de piep na een aantal seconden af zou gaan. Nu, ik ben gewend de koppeling ruim voor een bocht in te trappen, dus we hebben heel wat piepjes gehoord in de volgende weken. Met vertraging dus weer op weg en zoals gepland rechtstreeks naar de Supermarkt in Green Bay op 5 minuten afstand van Alpha Campers. Daar de eerste boodschappen gehaald en de koelkast gevuld en toen op weg naar Piha Beach.

RV01 Camping Piha Beach

Volgens de routeplanner .. .op een half uur van Auckland en hoewel we aan de goede kant van Auckland zijn blijkt het ruim 1,5 uur rijden te zijn, want al vlot gaan we van de Highway af en rijden we door buitenwijken van Auckland richting Westkust en inmiddels is de spits in Auckland begonnen, dus opschieten is er niet bij,maar we zijn blij onderweg te zijn en blij dat onze 2014 reis dan nu toch echt in Nieuw Zeeland is gestart.

De laatste 25-30 kilometer naar Piha Beach is over onvoorstelbaar smalle wegen met vele heuvelruggen met veel haarspeldbochten en dan opeens, terwijl het - helaas - is begonnen te motregenen zien we daar de baai van Piha Beach die ons al zo bekend was door de tv-serie. Prachtig gezicht ondanks de regen. Het wordt al bijna donker als we de camper op zijn plaats hebben staan en de bedden klaarmaken voor onze eerste nacht in Nieuw Zeeland. We zijn vermoeid maar wel heel blij dat we er zijn.