RV10 Mailboat Cruise 300x225
Dag 10
februari 2014

Van
Picton Harbour
met de Mailboat door de

Marlborough Sounds en terug

Logo Top Pagina NL 880x60
RV10 MailBoat Cruise 1280x555

RV10 PictonWe slapen lekker uit en worden wakker met een lekkere zon die vol kracht aan het schijnen is. De camping is al bijna verlaten want veel Nieuw Zeeland reizigers hebben een strakke dagindeling en van alles op het programma staan. Nu dat hebben wij ook maar onze activiteit van vandaag begint pas om 13.00 uur; Dus we kunnen rustig aan doen. We moeten - in principe - wel voor 10.00 uur van het Holiday park af zijn. Dat is overal gebruikelijk in Nieuw Zeeland, want dan kan men aan het schoonmaken en dan is het park weer klaar voordat de meute aankomt. De meeste(n) zoeken ergens tussen 15.00 en 17.00 uur het Holiday park voor die nacht op. Karin tikt nog even een stukje voor de Weblog en ik ben nog wat met de foto's bezig. Karin Skypet ook nog even met Cathy ... maar zonder beeld gaat het beter. Het is prettig dat we de hele ochtend de tijd hebben, want we komen vanavond hier weer terug en staan dus nog een 2e nacht op dit Holiday Park. Omstreeks 12.15 uur verlaten we het Holiday Park en wandelen naar de haven.

RV10 Picton Harbour

Het oorspronkelijke plan was om vandaag 2 boottochten te doen; Een rondvaart, in de ochtend uren, door het rustige westelijke deel van de Marlborough Sounds, zo'n beetje langs de Queen Charlotte Drive en een middagtocht met de Mailboat. Bij de organisatie wist men ons te vertellen dat, in tegenstelling tot dat wat op het internet stond, de rondvaart van de ochtend niet op tijd terug zou zijn. Daarom dus onze "vrije ochtend".

We hebben geboekt bij BeachComber Mail Boat Cruises die post en vracht bezorgt namens de Royal New Zealand Post.

Op de pier waar de boot ligt staan we met een behoorlijke groep te wachten tot we aan boord mogen. Bij het boarden vliegt iedereen naar boven maar zoeken wij meteen een plaatsje op het achterdek lekker buiten en toch grotendeels uit de wind. Tijdens de middagcruise blijkt wel hoe goed onze keuze is geweest. We zaten er heel prettig en rustig en konden zowel naar achteren als ook naar voren vrij foto's nemen en van het uitzicht genieten.

RV10 Mail bezorgen

We varen heel langzaam de jachthaven (zo zouden wij hem noemen) uit en pas daarna geeft de BeachComber gas en dan blijkt dat hij echt voor de snelheid is gebouwd. Met prachtige sierlijke door de schroeven gecreëerde golven varen we snel door de Marlborough Sounds.

De Mailboot vaart in hoog tempo de route van de ferry; Eerst via de Queen Charlotte Sound en dan rechtsaf de fjord in die eindigt in het Tory Channel, de toegang tot het Zuideiland met de ferry. Dus dezelfde route die we gisteren ook gevaren hebben, maar nu beleven we hem intenser omdat je nu direct op het water zit en je regelmatig nat kan worden van het opspattende boegwater. Elke baai waar we langs varen wordt door de kapitein benoemd met informatie over wie er wonen en wat ze doen. Het zijn meestal boeren of vissers die er met hun hele gezin wonen en die vaak maar 1-maal per 2 weken of 1-maal per maand zelf naar de vaste wal gaan en middels de mailboat 2-maal per week hun post en pakjes kunnen krijgen.

RV10 Route Mailboat 3

We varen langs allemaal onuitspreekbare baaien. Hier een paar bij naam; Probeer ze maar eens uit te spreken.  Het zijn allemaal Maori benamingen: Whatamango Bay, Kahikatea Bay, Maraetai Bay, Hitaua Bay, Onapua Bay, etc ....

RV10 Mail afgeven 1aElke keer als we denken dat we het goed uitspreken, blijkt dat we er toch weer naast zitten; Het wordt in ieder geval niet zo uitgesproken zoals je het leest. We varen langs de baaien en zien dat bijna elke baai bewoont is. Meestal boerderijen en/of vissers en in de meeste gevallen met hun complete gezin. Zo komen we langs "gewone huizen / boerderijen" waar normale hardwerkende Nieuw Zeelanders wonen, maar ook bij kanjers van huizen waar het geld afdruipt. we komen in een baai met een heel groot schip erin en denken dat de mensen niet zo'n groot huisje hebben, maar het blijkt een boothuisje te zijn en het echte knots van een huis ligt iets verder tegen de heuvel op. Het is een prachtig oud schip (zie foto) en we hebben post voor hun, maar er blijkt niemand thuis te zijn, dus de post gaat weer mee.

Video Mailboat Cruise

RV10 Wij aan boord

We komen ook bij een steiger, bijna aan het einde van het Tory Chanel waar 2 oudere vrouwen met hun honden op hun golfkarretjes de post komen ophalen, nadat eerst één van de grotere vissersboten die aan de steiger lag plaats heeft gemaakt voor ons. De dames krijgen elk hun postzak en voor de honden is er een bot/kluif. We bezorgen nog post bij een dame met 4-wheel drive Jeep met haar teenage zoon die zoveel besteld heeft dat men geruime tijd aan het uitladen is. Herkenbaar voor ons was bijvoorbeeld de strijkplank, die veel hilariteit gaf. Weer een eindje verder komen we bij een Crab-visser maar ook daar is niemand thuis, totdat het personeel van de mailboot hun boot spot, verder in de Sound. Hij is aan het duiken en het hele gezin, vrouw en 2 jonge kinderen, is mee. De post wordt afgegeven en zij hebben ook post die mee terug moet. De kinderen krijgen wat snoepgoed en het personeel krijgt een paar verse Crabs (Krabben) mee die hij net heeft opgedoken. Alles gaat in een hele gemoedelijke en ontspannen sfeer en de onderlinge verhoudingen zijn goed, dat merk je aan alle mensen die er wonen.

RV10 Ferries in Marlborough SoundsOp de vaart terug vanaf de oceaan inlet komen we één van de twee ferries van Bluebridge tegen. We houden zo ver mogelijk afstand om zo de golven die zo'n grote boot met zich meeneemt door de waterverplaatsing te ontlopen. Het lukt goed en vrij kort daarna gaan we de 2e echte arm van die middag in, de Queen Charlotte Sound. Hier gaan we nog een speciale plek bezoeken. De Endeavour Inlet.

"Captain James Cook, de eerste Europeaan die voet op Nieuw-Zeelandse bodem zette, gaf de namen die tot op vandaag gevoerd worden. De Queen Charlotte Sound heeft een aantal baaien (Inlets) en Ship Cove, waar in januari 1770, hij en zijn bemanning op de Endeavour, wekenlang hun schip verzorgden en bezig waren met het innemen van water en voedsel. En de Resolution Bay en Endeavour Inlet. Cook gebruikt de baai nogmaals op de twee volgende reizen van 1773 en 1777, als kapitein van de Resolution. Hij bleef hier bijna 6 maanden in totaal. Een gedenkteken aan hem staat nu op de baai" . En wij gaan nu met onze BeachComber daar afmeren en op dezelfde plaats als James Cook rond te lopen.

RV10 Endeavour Inlet 1280x555

RV10 Endeavour Inlet 2 1280x666

Voorwaar een historische plaats en Karin is er ook helemaal stil van en geniet met volle teugen. We mogen een klein half uur aan land doorbrengen op deze historische plaats. Daarna schepen we weer in en gaan terug naar Picton Harbour. De zon zakt langzaam en het heldere water van de Marlborough Sounds weerkaatst alles prachtig. Om stil van te worden. RV10 Endeavour Inlet Compilatie 1600x1200We pikken nog een aantal vakantiegangers op die in hotels en huisjes een paar dagen of langer vakantie hebben gehad. Net na 6 uur meren we af in Picton en gaan van boord. Als we van de boot afkomen zien we het meisje waar we de kaartjes kochten met een enorme bos bloemen met een groot hart erin lopen. Leuk zeg ik, heeft waarschijnlijk afscheid genomen. Nee lieverd, zegt Karin, het is vandaag Valentijnsdag. Ik stel voor om onze dag dan ook maar af te sluiten met een gezellig diner buiten op het terras met uitzicht over de haven en de ferries die aankomen en lossen. Heerlijk, bij het zitten gaan voelt Karin dat ze iets te veel in de zon geweest was die dag, haar rug brandt en haar gezicht voelt ook niet helemaal natuurlijk aan zegt ze. Tja dat heb je als je kantoorkoppie ineens veel dag- en zonlicht zien, nou ja morgen maar kalm aan. Lekker terug gelopen naar de camping. Ik ging nog wat foto's bewerken en Karin ging even lezen op bed. Jullie raden het al, ze was binnen 5 minuten vertrokken. We zin er maar vroeg ingedoken,want om 7 uur gaat het wekkertje weer, op naar Kaikoura op naar de walvissen!